Svar: Sover rigtigt dårligt
1. september 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Gitte
Jeg kan godt forstå dit ønske om at få din datter til at sove et lidt længere stræk, jeg tænker også at det vil være rart for hende, hvis det kunne lade sig gøre... Har du nogensinde prøvet at køre med hende, altså køre en lang tur i barnevognen i skoven eller på vejen? En tur på 1½ time... sover hun så?
Jeg ved godt at det kan virke rigtig hårdt at skulle køre en 1½-2 timers tur hver dag, for så når du jo ligesom ikke andet. men det kan faktisk være givet rigtig godt ud. Det er nogle gange som om at når børn har vænnet sig til at sove ved at blive holdt sovende fordi man kører med vogne, så accepterer de pludselig at sove i vognen også selvom man så kører mindre og mindre og tilsidst kan du så nøjes med at vugge hende lidt.
Det er rigtig godt at hun bruger sig selv motorisk, så hun bliver fysisk træt, men du skal naturligvis også være sikker på at hun er godt mæt og her er jo endnu et af jeres problemer. Jeg ved godt at lillepigen har været indlagt fordi hun ikke spiste nok og at det er rigtig svært for jer. Men det er sandsynligvis en god idé, hvis du kunne få hende til at spise bare lidt mere, så hun er rigtig godt mæt inden hun skal sove.
En plan kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og vågner. Du kan forsøge om du kan nå at give hende flasken lidt før hun selv vågner og se om hun på den måde kan lære at sove lidt længere om morgenen.
Morgen/formiddag 8.30-9: Flaske igen og puttes i barnevogn. Hun behøver ikke at blive puttet allerede efter 1-1½ time, men du må godt strække tiden lidt, så hun lige når at få en flaske mere og så forhåbentlig sover lidt længere. Du kan overveje om du kan køre hende i barnevogn her, hvis du også skal aflevere storesøster på dette tidspunkt.
Frokost 11.30-12: Flaske igen og du putter hende i barnevognen, du kan evt. forsøge at give hende flasken imens hun ligger i sin vogn. Herefter kører du hende en lang tur og ser om ikke du kan få hende til at sove, hvis du holder vognen kørende. Det hander om at det skal gøres som en fast del af rutinen i en periode. Tag flaske med mælk med og giv hende noget mere hvis hun efter ½ time atter vågner op. Hvis hun bare ligger og kigger, så kører du bare videre og ser om hun falder i søvn igen
Om eftermiddagen må du forsøge at se hvad der passer. Det er helt normalt at hun her sover en lur igen. Hun har brug for de 3 lure dagligt. Og hun skal naturligvis have flaske igen inden hun sover sin 3 lur, måske har hun sågar brug for to flasker, så hun får en når hun vågner af 2 lur og en igen inden 3 lur. Den 3 lur ligger måske omkring kl. 17. Igen skal det hele jo naturligvis passes ind i forhold til hentningen af storesøster.
Aften 18: Flaske igen, spiser måske lidt hyppigt hen over aftenen, det er helt normalt for at fylde sig op til natten. Sover så igen mellem 20-21 med en flaske
Sen aften 23-24: Flaske igen
Nat 24-06: Evt. flaske
Det er ikke usædvanligt at børn i 3 måneders alderen sover de lidt kortere lure og har behov for hjælp til at sove et lidt længere stræk. Du kan forsøge om ovenstående plan vil hjælpe jer lidt videre. Ellers tænker jeg at det vil ændre sig lidt i takt med at hun bliver ældre og kan få anden mad også. Her er det også lettere at sætte tider og skabe mere fast struktur, med den alder hun har er hun fortsat meget selvstyrende og skal have lov til at selvregulere:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske