Svar: Hård mave - skal hun på Movicol igen?
2. september 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Renata
Det er ikke unormalt at børn har behov for afføringsmiddel i længere perioder og normalt ville jeg anbefale at I trappede lidt ned og på den måde fik vænnet jeres datters mave til at undvære medicinen. Og ikke som nu endten giver det eller stopper helt. Har I prøvet med laktulose, det kunne måske godt have en virkning nu, med den alder hun har?
Væske er som du siger rigtig vigtigt og derudover også indtaget af mad og hvordan hun generelt spiser. Alt for meget grød kan godt give hård mave, hvor det kan være bedre at give lidt ekstra grøntsagsmos og grøntsager i stykker. Frugt er generelt godt til børn med tendens til hård mave, bortset fra banan, men al frisk frugt og også frugtmos.
Hvis barnet får fødevarer som det ikke kan tåle, så vil barnet normalt få diaré.
En plan for dagen til et 9-10 måneders barn kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Evt. flaske med mme. Nogle børn kan helt undvære denne og starter dagen med en gang grød.
Morgen 08: Havregrød, øllebrød eller flerkornsgrød, vand eller mælk af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, lidt frisk frugt, f.eks. appelsin, blomme, friske bær eller frugtmos. Vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, evt. grøntsagsmos som pålæg. Tilbehør af rester fra aftensmaden det kan være godt kogte pastaskruer, lidt kogte ærter, majs, gulerod (eller evt. som grøntsagsmos), lidt frikadelle og lignende. Vand af kop
Puttes til middagslur, evt. med en flaske, hvis du skønner det er nødvendigt for at holde hendes væskeindtag oppe.
Eftermiddag 15-16: En lille portion tykmælk, A38 eller lignende med lidt frugtmos f.eks. sveskemos, rugbrødsdrys, eller lignende. ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt. Det kunne også være lidt frisk figne, som du kan købe i øjeblikket. Vand af kop
Aften 18: Det samme som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager kogte evt. mosede, gerne mosede med lidt sovs. Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mme ca kl. 20
Sen aften 23-24: Evt. flaske. Det kommer an på hendes væskeindtag i øvrigt - hun skal fortsat gerne have 400-500ml mme dagligt ud over hvad der indgår i maden og ud over hvad hun kan drikke af en kop.
Rigtig meget held og lykke og det er altså rigtig vigtigt at hendes mave fungerer, så hun bliver ved med at have lyst til at spise, så det er vigtigt at holde den igang på den ene eller anden måde:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske