Brev:
Spisning - 21 mdr.
2. september 2007
Alder:
21 mdr.
Spisning - 21 mdr.
Hej Helen
Freya har aldrig været den store spiser. Jeg startede ellers tidligt med at tilbyde grød og mos, men stoppede for at det ikke skulle blive et problem. Jeg havde sp på besøg, da Freya var 10 mdr, da hun stadig ikke ville spise det store. Hun sagde at Freya heldigvis ikke var madforskrækket, så jeg skulle blot fortsætte med at tilbyde alm. mad.
Jeg giver hende havregrød med ske om morgenen, og hun spiser en god portion, da det er mig der styrer. Ellers får hun lov til selv at spise med fingrene. Spiser yoghurt med ske, men bruger ikke rigtig sin gaffel endnu. Efter en god portion havregrød, spiser hun måske et halv stykke rugbrød til frokost, og så småspiser hun af aftensmaden. Det bliver mest til at flytte rundt på maden, og hun vil meget hurtig ned. Vi holder dog fast i, at hun skal sidde med ved bordet fra start af.
Som mellemmåltider får hun gulerod, lidt æble, lidt banan, lidt rosiner og hun vil gerne have mango og melon. Vil også gerne have en riskage, men det er der jo intet mættende i.
Hun får en vitaminpille dagligt.
Skal jeg bare regne med, at hun vel får det, hun har behov for - ellers ville hun spise mere af det hun tilbydes. Er der bare børn, der ikke spiser så meget? Hun er normal af vækst. Ikke en af de store, selv om far og mor er rimeligt høje.
Når vi er herhjemme, kan hun let være lidt pylret og let til tårer, og hun har ikke det store overskud, hvis ikke vi er afsted (fjord, by, skov, legeplads). Nogle gange tænker jeg på, om det kan være fordi hun ikke har mæthedsfornemmelsen.
Jeg ved selv, hvor irritabel jeg kan blive, hvis jeg er sulten, og hvordan sultfornemmelsen kan undertrykkes, når man er aktiv/igang.
Tak for din hjælp.
Venligst Lise