Svar: Spisning - 21 mdr.
2. september 2007
Alder:
21 mdr.
Kære Lise
Det er nogle rigtig gode tanker du har gjort dig og jeg kan kun tilslutte mig det du selv fornemmer:o)
Jeg tror som du at Freya har svært ved at fornemme, hvornår hun egentlig er mæt og hvornår hun er sulten og derfor vil det også være en rigtig god idé, at du når I er på tur, har noget med til hende, som hun kan få, når hun begynder at pylre.
Hun ligner sandsynligvis sine forældre på flere punkter og netop det med at sultfornemmelsen kan undertrykkes, når man leger, kan tit ses hos børn. Og vi kender som forældre ofte også til hvordan vi selv har det, hvis der er gået for lang tid imellem vores måltider.
Det vigtigste at fokusere på i forhold til Freya, ud over at hun i øvrigt trives og udvikler sig rigtig fint og i god retning, er at hun har lyst til at spise og gerne putter i munden og smager. Det er fortsat vigtigt at tilbyde hende mange små måltider og så skal du passe på med ikke at give hende alt for søde fødevarer. Meget frugt og rosiner kan godt hæve blodsukkeret og give en falsk mæthed og når hun drikker, så lad det for det meste være vand - ikke saft og sodavand og kun en gang imellem lidt juice. Pas også på at hun ikke drikker alt for store mængder mælk.
I stedet for riskiks, så kan knækbrød være en idé. Forbrugerstyrelsen (tænk) har testet knækbrød i stedet for kiks og det er klart et bedre alternativ. Men ellers så er der jo ikke noget som friskbagte boller. Jeg tror ikke jeg har sendt dig opskrifter før, så her kommer lige et par, som også far kan finde ud af:o)
Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen lavet om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne. Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ed at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bageris. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
----------------------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Gør det til en vane at give hende rester fra aftensmaden til frokost, når hun er hjemme og I kan benytte jer af det. Hvis hun spiser lidt pasta, en rest lasagne, lidt frikadelle, lidt ris, lidt grøntsager osv. til frokost, så får hun jo den mad I andre spiser, men bare på et andet tidspunkt og det er okay.
Gør det også til en vane at servere lidt 'før aftensmad' for hende, som består af en tallerken med lidt forskelligt grønt, lidt ærter, gulerødder, avokado, rød peberfrugt eller lignende. De fleste børn er sultne omkring kl. 17 og når vi så først spiser kl. 18 eller måske senere så er de trætte. Der sker heller ikke noget ved hvis hun engang imellem får lidt rugbrød og således kold mad om aftenen, hvis det glider lettere ned eller at I laver hende en gang havregrød, hvis hun godt kan lide det... eller måske en havregrynsbolle:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske