Svar: Mad, spiser mindre
2. september 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Helle
Jeg synes det er rigtig dejligt at du kan få lov til at få din nattesøvn en gang imellem og det skal du naturligvis nyde. Det er dog samtidig rigtig vigtigt at Emily får den mad hun har behov for og når hun sover 6 timer om natten, ja så bør hun melde sig lidt hyppigere et par gange i løbet af dagen.
Du skal regne med at hun har behov for mad ca 6 gange i døgnet med den alder hun har, hvilket jo svarer til ca hver 4 time. Hvis hun således sover 6 timer i træk, så vil hun skulle spise ca hver 3 time et par gange i løbet af morgen og formiddag for ikke at komme i underskud. Hun må altså gerne sove 6 timer om natten fordi det er dejligt for jer alle, men dagen skal ikke soves væk, så kan det være nødvendigt at vække hende.
Med hensyn til indtaget, så kan dette variere, måske er du begyndt at producere lidt mere mælk, så hun får mere hos dig end du lige umiddelbart tror. Samtidig skal hun også have lov til at selvregulere - hvis du tilbyder, så må du gå ud fra at hun tager hvad hun har behov for og så længe hun tisser og har fine våde bleer, så kommer der jo også noget ind:o)
Så du skal altså finde en balance - hun må gerne sove om natten, men skal så holdes lidt igang om dagen, så du er sikker på at hun får hvad hun har behov for. Du skal regne med at hun sammenlagt har brug for mellem 900-1000ml i døgnet, men igen er det svært at vide præcist hvor meget hun får når hun både ammes og får flaske og her må du se på hende og se om hun virker tilfreds og glad, vokser og trives:o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske