Svar: Måltider og kolik
2. september 2007
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Den gammeldags definition på kolik er at barnet græder mindst 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen i mere end 3 uger og at man ved lægeundersøgelse og samtale ikke kan finde nogen umiddelbar årsag til dette.
Der er mange grunde til at små børn græder, det kan være fordi din datter er træt, fordi hun er sulten, fordi hun har ondt i maven, fordi hun gerne vil tages op, fordi hun gerne vil vugges og holdes om, fordi hun bliver overstimuleret, fordi hun ikke kan lukke lyde ude osv. Det kan også pludselig være for varmt, for koldt, for lyst, for mørkt og der kan ske ændringer pludseligt, som forskrækker hende og får hende til at græde.
Alle børn græder, det er deres måde at kommunikere til deres forældre på - det er måden at fortælle at noget ikke er som det skal være, at barnet har brug for sine forældres hjælp.
Stille og roligt lærer du din datter at kende, du lærer hvad hendes gråd betyder, hvad det er for signaler hun sender og du bliver således bedre og bedre til at tolke hendes gråd og reagere på hendes behov. Og nogle gange vil der stadig være dage, hvor du ikke helt er klar over hvorfor hun græder, det gør hun bare:o)
De værste uger er ofte de første, det er især de først 12 uger, men stille og roligt plejer gråden at mindskes og omkring 16 uger plejer det at gå lidt bedre. Du bliver som mor også bedre til at aflæse og dermed afhjælpe gråden. Men som sagt så stopper gråden ikke, det er en udtryksform som barnet har og det vil din datter bruge længe endnu.
De problemer hun har med luft i sin mave, kan naturligvis godt hænge sammen med måde hun sutter på flasken på og da hun samtidig protesterer mod at du tager flasken fra hende, så synes jeg du skal lade hende spise færdig inden du bøvser hende af. Hun er fysisk så stor nu at hun sandsynligvis godt kan klare en lidt større mængde og det at hun bliver frustreret og græder, når du fjerner flasken gør at hun bare sluger endnu mere luft. Jeg vil derfor foreslå dig at du ikke fjerne flasken men lader hende spise færdig og slipper hun selv flasken undervejs fordi hun trænger til at bøvse, så skal hun naturligvis have den pause.
At hun virrer med hovedet er naturligt for hendes alder, det kan man også se hos børn som bliver ammet. Prøv om du kan finde en anden måde, en anden stilling at give hende mad på. Læg dig evt. sammen med hende på sengen, hvis hun virker til at have brug for hjælp til at koble fra eller prøv at sætte hende mere op på dit skød, hold hende evt. let siddende med ryggen mod dine lår, så hun sidder foran dig - ansigt til ansigt med dig, dine fødder på sofabordet eller en skammel. Så har I fin øjenkontakt, måske er det hvad hun gerne vil.
Nogle gange bliver barnet irriteret fordi mælken løber for hurtigt eller for langsomt og her kan det nogle gange hjælpe at skifte til en anden sutteflaskesut - endten med et større eller mindre hul:o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske