Svar: Tænder - 9 mdr.
3. september 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Karla
Det er meget normalt at børn i en periode skærer tænder, de har jo pludselig fået noget i munden, som fanger deres interesse og de gør det både når de sover, men også i vågen tilstand. Det kan være uudholdeligt for de som skal høre på det, men barnet generer det ikke.
Hos de fleste børn går det over af sig selv og vil bare være en dårlig vane, de har fået i en periode. Hvis det fortsætter vil det naturligvis være en god idé at du nævner det for tandlægen, når Johan bliver så gammel at han skal ses af en sådan. Det plejer at være ved 1½ år eller 3 år, hvilket afhænger af kommunen man bor i.
Du kan forsøge at aflede ham ved at give ham noget at drikke, noget at bide i, en tandbørste eller lignende, men ellers er der ikke så meget at gøre ved det. Stikker du fingeren i munden på ham, så bider han dig sikkert bare dig:o)
Hvis du synes det er meget, så kan du altid ringe til børnetandplejen og få et godt råd også selv om han endnu ikke er nået til 'tandlægealderen'... og finder du ud af noget smart, så må du gerne give mig en tilbagemelding:o)
Ha en fortsat god dag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske