Svar: Vågner pludselig om natten - 7 mdr.
4. september 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Marlene
Selvom din datter nyder at komme i vuggestue, så er det stadig en stor omvæltning for hende og hun oplever rigtig mange ting. Alle dagens oplevelser skal bearbejdes i drømme om natten og da verden nu har åbnet sig for hende og hun også oplever at mor nogle gange går og overlader hende til andre, ja så er der rigtig meget at drømme om og derfor sover hun uroligt. Nogle gange er drømmene så skræmmende at hun vågner med et skrig og har behov for trøst og beroligelse og hjælp til at komme videre i søvnen igen.
Måske er din datter også rigtig godt igang motorisk, er måske begyndt at gøre tegn til at krybe og kravle og kommer på den måde mere rundt omkring. Hun forstår dog stadig ikke at du er der, når hun ikke kan se dig og derfor er det rigtig vigtigt at du fortæller hende når du går og at du kalder på hende, når du er i et andet værelse, så hun stille og roligt lærer at du er der, - bare inde på den anden side af væggen.
Din datter er i det der hedder separationsfasen, den ligger mellem 7-10 måneders alderen og er præget af det du fortæller. Derudover vil du måske også kunne opleve at hun bliver lidt mere 'morsyg', vil helst være hos dig hele tiden, græder hvis fremmede vil tage hende også selvom det f.eks. er bedsteforældre og andre som hun ellers kender godt og normalt at tryg ved, men lige i denne periode er det mest mor der dur.
Det bedste du kan gøre er at give hende den tryghed og omsorg som hun beder om, også om natten, selvom det er hårdt. Det er fint nok at hun gerne vil beroliges og puttes i sin egen seng igen, så er det, det du skal gøre. Det er en periode, en fase i hendes udvikling.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske