Brev:
Sover uroligt - 8 mdr.
4. september 2007
Alder:
8 mdr.
Sover uroligt - 8 mdr.
Hej Helen
Jeg ved godt, at vi har skrevet til dig flere gange omkring vores lille piges søvnvaner, men det er altså stadig et problem, og det fylder rigtig meget i vores hverdag for tiden. Vi har hele tiden sagt til os selv, "det bliver nok bedre når...". Men det bliver altså ikke rigtigt bedre.
Her er først en skitse af vores dag
6.00 Hun vågner og vil op. Vi tager hende over i sengen, hvor hun karter rundt og piller os i ansigtet.
6.30 Vi står op og får tøj på, går i gang med at lege inden i stuen.
8.00 Morgenmad (typisk havregrød med frugtmos og senere evt. 1/2 bolle med smør som underholdning)
9.30 Puttes til lur (sover 45 min - 1,5 time)
12.00 Frokost (rester fra aftensmaden eller øllebrød)
13.30 Puttes til lur (sover 30 min - 1,5 time)
15.30 Mellemmåltid (tykmælk, ostehaps)
18.00 Aftensmad (vi er begyndt at give hende det samme som vi får, så vi prøver at lave mad, som passer til hende)
19.00 Får nattøj på og ammes
19.30 Puttes i sin seng
22.00 Ammes
Ammes herefter een gang i løbet af meget sen nat/tidlig tidlig morgen (kl. 3 - 5)
Om dagen, når hun bliver puttet i barnevognen, falder hun nemt i søvn. Måske skal vognen lige rokkes i 30 sek. eller en tur ned ad indkørslen og tilbage igen, men så sover hun også. Hun får 1-2 timers søvn i løbet af dagen.
Om aftenen lægger vi hende i seng kl. 19.30. Hun virker sjældent særlig træt og er som oftest i godt humør og vil gerne lege med sig legetøj eller rejse sig op (et kæmpe hit i øjeblikket) ved sofabordet. Men når hun først kommer ned i sin seng, så begynder øjnene at klø, og hun virker mere og mere søvnig. Mor synger godnatsang for hende. Nogen gange når vi ikke engang til, at ”Lille Poul har brækket halen af sin ko”, før hun sover. Andre gange rejser hun sig op i sengen igen og igen. Så bliver hun bare lagt lige så stille ned igen, får sutten og lidt aen på kind. Til sidst er hun for træt til at rejse sig, også falder hun i søvn.
Vi bruger gå-ind-og-se metoden. Den virker nogen aftener. Andre gange vil hun gerne have, at mor holder hende i hånden, mens hun falder i søvn. Det går stille og roligt – ingen gråd - og tager sjælendt mere en 15-20 minutter.
For en måneds tid siden var vi igennem en periode, hvor hun 14 dage i træk vågnede kl. 2 og græd utrøsteligt i 30-45 min. Det var meget stressende, men vi kom igennem det ved fælles hjælp. Vi ved stadig ikke helt, hvad der var i vejen. Vi tror ikke, at det var smerter (hvem har smerter fra 2 til 3 om natten også ellers ikke?) Vi er ikke engang sikre på, at hun var sådan helt vågen. Vi var også selv lettere omtågede på dette tidspunkt, så om morgenen var det svært lige at huske, hvad der egentlig var foregået.
Nu har vi ikke længere de natlige grådanfald, og det er en kæmpe lettelse. Men vi døjer altså med mange opvågninger (et par gange i løbet af aftenen og 4-5 gange hver nat fra kl. 23 til kl. 6.30). Og vi er ved at være ret trætte. Far har orlov nu, og han kan for det meste få hende til at sove videre uden at tage hende op. Hun skal bare lige have en hånd at holde i – så er det bare et spørgsmål om tid. Hvis hun græder kommer hun kortvarigt op i favn og bliver trøstet. Vi vil helst ikke have hende over i vores seng før ud på morgenen. Hun ligger meget uroligt, og vi sover alle tre dårligt med opvågninger, hvis hun ligger der hele natten.
Hun har altid været en slank baby, der bestemt ikke har haft tendens til at proppe sig. Hun har haft en periode på en lille måneds tid, hvor hun har været meget småtspisende.
Sundhedsplejersken vejede hende til 8100 g og 71 cm ved 8 måneder. Pludselig en dag for 2 uger siden vendte bøtten, og hun begyndte at åbne munden i stedet for at snerpe den sammen, når skeen nærmede sig. Hun spiser nu pænt (1 – 2 dl.) ved næsten alle måltider, hvor hun før snildt kunne finde på at mene at 4 skefulde var godt nok til både morgenmad og til frokost.
For at få tingene til at gå lidt gelinde, så er vi tit nødt til at røre lidt frugtmos i maden. Hun har vist lidt en sød tand, men det går nok over på et tidspunkt. Vi synes i hvert fald, at det er vigtigere, at hun spiser end om der lige kommer en klat sveskemos i grøden. Vi havde selvfølgelig håbet, at dette ville give mere nattero, men situationen er uændret.
Hun ammes 3 gange i døgnet (det burde vel kunne dække mælkebehovet). Vi er (efter råd fra SP) forsigtige med at give hende mme i glas i løbet af dagen for ikke at ødelægge hendes appetit. Hun er i øvrigt også rigtig glad for at drikke vand af glas og er blevet meget dygtig til det. Vi har overvejet at gå over til flaske for at være helt sikre på, at der er mælk nok af aftenen. Men hun vil ikke have flasken. Mor er gået over til at lægge hende til ved begge sider. Både for at få hende til at spise mere, og evt. for at øge mælkemængden.
Vi er løbet lidt tør for ideer til, hvordan vi får fod på nattesøvnen. Det er selvfølgelig positivt, at hun er blevet lettere at trøste om natten, men de mange opvågninger er anstrengende.
Hun starter i vuggestue om en måneds tid. Så bliver posen jo godt og grundigt rystet, og vi skal have nye rutiner allesammen. Skal vi bare træde koblingen ud indtil da og leve med det?
Hendes tremmeseng står i vores soveværelse. Vi har overvejet, om hun skulle have sit eget værelse. Hvad mener du?
Vores pige ligger meget uroligt om natten. Når hun bliver puttet om aftenen sker det oftest uden dyne: Hun bliver gal, hvis vi lægger dynen over hende, da hun jo så ikke har fuld bevægelsesfrihed. Senere på aftenen kan vi så lægge dynen over hende. Ofte når hun vågner, ligger hun med hovedet lidt ubekvemt presset op mod sengens hovedgærde (foret med sengerand af samme grund), og hun er også tit viklet ind i dynen og betrækket (som nemt kommer i kludder). Jeg har set, at du en enkelt gang har anbefalet en kugledyne. Kunne det være en mulighed?