Svar: Formiddagslur - 2 mdr.
4. september 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Maria
Dejligt at høre at Malthes lille 8 ugers krise er overstået og at der atter er lidt ro i familien.
Det kunne så men godt tænkes at du har ret i at Malthe powernapper to gange dagligt og så tager en lidt længere lur midt på dagen og hvis han virker glad og tilfreds, gerne vil pludre, fører dialog med dig, ligge på sit aktivitetstæppe, begynder at slå lidt ud til tingene og generelt virker til at have overskud og lyst til at udvikle sig, ja så må du gå ud fra at han sover det han har behov for. Nogle børn sover meget, andre mindre og det er okay, så længe barnet trives og udvikler sig i god retning.
Da du giver flaske, så kan det nogle gange hjælpe at stå parat med flasken efter 30 minutter, hvor du ved at han begynder at vågne lidt og så lige give ham lidt at sove videre på inden han vågner helt op. Nogle gange hjælper det også at give ham flasken i barnevognen eller at du lægger dig ved siden af ham i sengen, så han ikke flyttes efter at have fået mad. Men ligesom falder i søvn der hvor han har fået flasken... men som jeg forstår dit brev, så får han mad og puttes derefter i barnevognen imens han er vågen og først der falder han i søvn og derfor tænker jeg at det hos jer måske bare er sådan i øjeblikket at han har brug for at være mere vågen og opleve mere af verden og hvor er det dejligt, hvis han har overskud til det:o)
Det kan ændre sig igen, sådan er det med børn, tingene ændrer sig hele tiden. Men lige nu er det okay, da han er så glad og tilfreds i øvrigt.
Med hensyn til at sidde i bilen, så protesterer han fordi han ikke vil sidde alene. Han kan simpelthen ikke forholde sig til at du er der, når han ikke kan se dig og det frustrerer ham også at du taler til ham og forsøger at trøste ham, selvom det naturligvis er det du må gøre.
Man kan faktisk købe et spejl med en bamse som man kan sætte op foran barnet, prøv at se hos Aktiv Baby som er en af mine partnere. Måske det vil hjælpe jer:o)
Dejligt at høre at du er glad for min side og finder den brugbar:o) Rigtig meget held og lykke fortsat, håber mine tanker hjælper dig lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske