Brev:
Uhensigtsmæssige sove og ammevaner
4. september 2007
Alder:
8 mdr.
Uhensigtsmæssige sove og ammevaner
Kære Helen
Jeg har et spørgsmål ift min nu 8 mdr. gamle datters søvn og amning. Hun bruger ikke sut, og jeg har i den forbindelse nok givet hende brystet som trøst, og dette har efterhånden udviklet sig til al for megen amning om natten. (Vi prøver stadig med sutten af og til, men hun vil ikke tage den!)
Problemet er lidt, at hun har lært at falde i søvn ved brystet, og dette gentager sig mange gange i løbet af natten. Hun bliver lagt ved 19.30-20-tiden, falder i søvn mens jeg ammer i vores seng. Efterfølgende kan hun godt vågne et par gange indenfor den næste times tid, hvorefter proceduren med amning gentager sig! Så sover hun, og vågner mellem kl. 00 og 07.00 op til 5-6 gange, tager en lille tår, og sover videre.
Jeg har prøvet at nusse hende, og få hende til at falde til ro, men hun bliver vældig ked af det/rasende. Da hun var spæd, kunne vi vugge hende i søvn, men det duer heller ikke rigtigt længere. Jeg har overvejet om løsningen vil være helt at stoppe amning, men ville være ked af det, da det ellers fungerer fint med to amninger i løbet af dagen. Her skal dog siges, at hendes formiddagslur, godt kan fungere lidt på samme måde, med de mange til og fra amninger, for at få hende til at sove videre.
Alternativet er at gå en lang tur med barnevognen, hvilket også er fint, men i princippet vel bare en anden uhensigtsmæssig vane der erstatter en anden ift at lære at sove selv. Jeg har læst "sov igennem uden gråd", og der er jo rigtig mange gode råd, men jeg har næsten allerede opgivet på forhånd, da jeg i min datters tilfælde anser det for temmelig urealistisk at skulle klare det her uden tårer!
Jeg er forundret over at man, som jeg er, 3.gangsmor, og IGEN kan være på gyngende grund mht sine børns amning og soverytmer, men hvert barn er jo unikt, og vel også derfor jeg er i situationen igen.... Jeg er jo også lidt bekymret for om hun får dækket sit energiindtag i løbet af dagen, når hun bliver fyldt op om natten på denne måde. Hun spiser, men ikke overældende meget. Som sagt ammer jeg formiddag og sen eftermiddag. Burde jeg tage en af disse amninger væk også?
Jeg håber du kan give et godt og brugbart råd.
Med venlig hilsen
MJ