Svar: Uhensigtsmæssige sove og ammevaner
4. september 2007
Alder:
8 mdr.
Kære MJ
Med den alder din datter har og den glæde I begge tilsyneladende har ved amning, så synes jeg at det vil være rigtig synd, hvis du stoppede amning helt. Ved du om hun overhovedet ville tage imod en flaske, har hun nogensinde fået det... Alternativet til hyppig aften og natamning kunne jo være en flaske mme, så vidste du at hun havde fået noget og kunne måske således bedre holde igen med brystet, men hvis hun aldrig har fået flaske, så virker det lidt forkert at introducere den nu.
Det vil normalt være passende med 3 amninger dagligt for at dække hendes mælkebehov, med den alder hun har nu. Hun skal være omkring 10 måneder inden du begynder at skære hende ned til 2 amninger dagligt. Og når du ammer hende, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne få hende til at spise godt fra begge bryster, så du er sikker på at hun bliver fyldt godt op og så du får stimuleret begge sider. Hvis hun på den måde kunne øge mælkemængden lidt så hun fik lidt mere hver gang, så behøvede hun måske heller ikke vågne så hyppigt for at spise hos dig.
Er det tryghed det handler om, så kan dette jo gives på anden vis, men igen i en balance i forhold til den alder hun har, hvor hun brager igennem separationsfasen og derfor på en gang er ved at adskille sig fra dig og samtidig har ekstra meget behov for dig og den nærhed og fysiske kontakt som amningen giver.
Du skal naturligvis sikre dig at hun spiser hvad hun skal i løbet af dagen, så hun ikke vågner om natten og kræver mælk fordi hun er smadder sulten.
En plan for dagen til et barn på 8-9 måneder kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 8: Havregrød, evt. med frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ banan, evt. anden frugtmos eller frisk frugt, ½ bolle med lidt smør, ostestænger eller lignede at sidde med og gnave i
Puttes til formiddagslur kl ca 10, du kan bibeholde amningen her, eller i stedet vælge at erstatte den med ovenstående formiddagsmåltid og så i stedet amme inden næste lur.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, sildepostej, leverpostej, rognguf, makrelguf, smøreost, skinkesalat osv. grøntsagsmos kan også bruges som pålæg, men ellers er det rigtig godt at servere grøntsagsmos ved siden af brødhapserne, så hun fyldes op og bliver godt mæt. Giv hende også meget gerne rester fra aftensmade, som f.eks. godt kogte pastaskruer og stykker af frikadelle. Vand af kop
Puttes til middagslur ca kl. 13 med en amning inden
Eftermiddag 15-16: En portion grød eller evt. en lille portion tykmælk med lidt frugtmos, ½ banan og/eller en ½ bolle med smør at sidde og gnave i. Må også gerne få lidt frisk frugt som lidt melon, appelsin og lignende, et stykke agurk, - hvad I nu har og hvad de andre børn spiser, Vand af kop.
Aften 18: Aftensmad, hvor udgangspunktet er jeres mad, meget gerne pasta med kødsovs, kartoffelmos og millionbøf, boller i karry og lignende af de gammeldagsretter der smager af noget. Naturligvis i en konsistens som hun kan kapere. Tilbehør til grøntsagsmos (som godt kan være kartofler moset med sovs) er mad i stykker, alm. frikadeller, fiskefrikadeller, pastaskruer og andet lignende som hun godt begynder at kunne tygge. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 og ammes så vidt muligt fra begge bryster. Hvis hun virker sulten her og ikke rigtig har spist noget særligt til aften, så kan du overveje om du i en overgang skal lave en gang havregrød til hende, så hun er mæt, når hun skal sove.
Sen aften 23: Kan ammes igen inden du går i seng, hvis dette hjælper jer begge til at vide at hun har fået og ikke behøver i tidsrummet 24-06. Denne sene aftenamning vil udgå i takt med at hun bliver ældre, men kan være guld værd for jer begge i nuværende situation.
Og så er det jo nok nødvendigt at I overvejer om far kan tage over mellem 24 og 06, så hun her kan få trøst og blive beroliget, hjælp til at skifte stilling, lære at hun ikke er alene og at I er der for hende selv om hun ikke kan se jer osv. netop på grund af den alder hun har - far kan alt andet end at amme og har hun spist og fået amning som ovenfor beskrevet så behøver hun altså ikke mælken om natten men kan godt have behov for trygheden:o)
Hvis det kun er mor der dur, så må du naturligvis være der for hende og så forsøge ikke at amme midt nat, men holde fast i at hun kan beroliges og trøstes på anden vis. Er det kun brystet som dur, så følg principperne i sov igennem uden gråd, - tilbyd hende brystet med gør det kun kortvarigt, så forsøg at trække brystvorten til dig så hun lærer at sove uden at fylde sig med mælk.
Det vil være en god idé at hun sover i sin egen seng og at hun lægges til at sove i sin seng efter amning, så hun ikke ligger med brysterne fristende lige foran ansigtet natten igennem - det er alt for svært at modstå. Har hun behov for at putte tæt osv for at finde roen, så hav en t-shirt på og hun kan ligge hos dig alligevel eller hun kan ligge hos far... men prøv at se om ikke hun kan sove i sin egen seng:o)
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre og rigtig meget held og lykke med projektet - og med hensyn til 3 barn... ja så er nummer 3 altså bare meget forskellig fra de 2 første og derfor står man også nogle gange som 3 gangsmor på herrens mark:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske