Svar: Vågentid?
4. september 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Marlene
Tillykke med dine to dejlige piger og velkommen til. Det vil da glæde mig, hvis jeg kan hjælpe dig med alle dine spørgsmål, som naturligt dukker op hen af vejen:o)
Da dine piger ikke er mere end 5 uger gamle, så er det svært at lave nogen egentlig rytme for dem, det er simpelthen for tidligt og de skal have lov til at regulere deres behov for søvn og mad mere eller mindre selv.
Det er rigtig godt at du for det meste dobbeltammer. Det sikrer for det første en rigtig god mælkemængde idet dobbeltamning gør at du producerer mere mælk end hvis du lægger til skiftevis. Og samtidig så sparer du også noget tid i løbet af dagen, hvilket jo er guld værd, når man har to størrelser som man skal tage sig af:o)
Lige i øjeblikket skal du være opmærksom på at dine piger godt kan have appetitspring og derfor gerne vil søge brystet mere. De græder måske lidt mere og er lidt mere urolige i forhold til hvordan de plejer at være og man kan godt få fornemmelsen af pludselig ikke at have mælk nok fordi de vil sutte hele tiden. Det er dog helt normalt for ammebørn netop omkring 5 ugers alderen og er således ikke fordi du gør noget forkert eller skal give dem mere fast rytme eller lignende. Det er bare sådan det er:o)
Det bedste du kan gøre er at lægge dem lidt hyppigere til, jo mere de lægges til jo mere mælk producerer du og jo mere rolige bliver de så igen. Det tager som regel et par døgn, hvis man bare følger deres rytme, så kommer I ind i en lidt lettere periode igen. Appetitspringet ligger som regel mellem 4-6 uger.
Med hensyn til vågentid, så vil du kunne fornemme at de nu begynder at være mere vågne og interessere sig mere for verden omkring dem, kigger måske mere bevidst efter lys og de er i stand til at holde din øjenkontakt i lidt længere tid af gangen. Måske er de begyndt at sige lidt små pludrelyde og komme med et lidt skævt smil, som virker mere og mere bevidst.
Deres bedste beskæftigelse lige nu er stadig at pludre og have tæt øjenkontakt med jer forældre, de interesserer sig ikke så meget for legetøj, men har brug for at studere jer og jeres ansigter, kigge og pludre, forsøge at indgå i en dialog.
Pludselig bliver de trætte, det kan du se ved at de drejer deres ansigt eller øjne væk, når I sidder og pludrer. Det betyder at de har brug for en pause og her er det vigtigt at du ikke følger deres øjne og kræver deres kontakt, men lige lader dem kigge lidt ud i luften og når de så er klar til at tale igen, så kigger de atter på dig og forsøger at styre deres øjenmuskler og finde dine øjne igen.
Ofte vil de ikke kunne klare at være vågne i mere end 1½-2 timer af gange, nogle gange mindre og nogle gange lidt mere og det skal de selv have lov til at styre. Nogle børn vil sommetider pludselig kunne være vågne i mange timer og begynder så at blive grædende og meget utrøstelige. Så er de simpelthen overtrætte og kan slet ikke finde roen. Derfor kan det nogle gange være rigtig godt at putte dem lidt før man egentlig synes de viser tegn til træthed. Det kan også være at de enkelte dage pludselig er vågne i 3 timer og er glade og tilfredse, så bliver de puttet og sover så godt og det er også fint.
Tegn på at din e piger er ved at være mere trætte og I så småt skal gøre klar til bleskift, amning og putning er:
- deres bevægelser og aktivitet aftager og de bliver lidt mere stille
- de kigger væk, når I pludrer og taber interessen for dig eller måske for et stykke legetøj
- de får lidt blanke øjne og bliver lidt pylrede, småklynker lidt
- måske tager de hænderne op til ansigtet, sutter lidt på hænderne eller gnider næsen eller øjnene
- de gaber
Når du ser nogle af disse tegn, så er det altså en god idé at medtænke om ikke de skal have en ren ble, have mad og så puttes:o)
Du skal regne med at de sover 3 måske 4 gange i løbet af dagen, sammenlagt måske 6-7 timer. Om natten sover de mellem 8 og 10 timer naturligvis afbrudt af amning og samlet set vil de sove 15-16 timer i døgnet. Dette er et gennemsnit og nogle børn sover altså lidt mindre og andre lidt mere.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre og fortsat held og lykke med dem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske