Svar: Urolige nætter - 7 mdr.
4. september 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Tina
Da din datter nu er 7 måneder, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du begyndte at give hende 4 skemåltider dagligt. Hun må gerne få mad i stykker ved siden af, brød at sidde med osv. som du også gør, men hun skal fortsat have både grød og mos for at blive ordentlig mæt om dagen, det andet er kun til lidt sjov og hygge endnu, en god træning.
Samtidig vil jeg foreslå dig at du giver hende mad før du giver hende mælk, så du er sikker på at hun får sin skemad som mætter hende og så kan hun fylde sig op med mælk efterfølgende. Det vil sige at den flaske du giver hende kl. 10.30 skal udskiftes med rigtig mad og i stedet gives inden middagsluren. Det samme med amningen eller vælling kl. 15, her skal hun have grød og så kan hun blive ammet efterfølgende, hvis hun har behov.
Vællingen tænker jeg så at du skal gemme til om aftenen. Endten give hende den inden sengetid kl. 19.30 eller også kl. 22.30, hvor du plejer at amme.
Derudover tænker jeg at du måske skulle prøve at strække tiden lidt, så hun sover lidt senere formiddagslur og middagslur og måske derfor også vil sove lidt anderledes om natten.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Amning
Morgen 7.30: Havregrød, flerkornsgrød eller lignende, lidt frugtmos er fint på, vand af kop og må også gerne få en bolle at sidde med imens, Pigerne kan spise sammen
Formiddag 9.30: ½ banan eller lignende, evt. ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover 45-60 minutter.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød og fisk. Du kan lave det selv, bruge rester fra aftensmaden eller du kan købe det på glas, hvis det er lettere for dig. Det er naturligvis lidt dyrere. Hun må meget gerne få mad der smager af noget og det er vigtigt at mosen er hovedindtaget. Ved siden af må du så gerne give lidt brødhapsere, hvis du fornemmer at hun allerede er parat til dette. Vand af kop
Ammes eller får flaske og puttes til middagslur ca kl. 13.30-14, burde her kunne sove lidt længere end ½ time, når og hvis hun har spist som ovenfor beskrevet. Dette for at hun begynder at kunne springe sin powernap sen eftermiddag over. At blive puttet lidt senere skulle også gerne kunne hjælpe på dette.
Eftermiddag 15-16: Grød, det kan være havregrød, flerkornsgrød, øllebrød, hvad hun nu kan lide og hun må også gerne her få lidt at sidde med i hånden, en brødskorpe, et stykke agurk og lignende.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød og fisk og mere og mere af jeres mad. Igen er det rigtig vigtigt at mosen udgør størstedelen af hendes indtag og at hun får man i stykker ved siden af hvis du fornemmer at hun er klar til det. Det er stadig vigtigt at du hjælper hende med at spise og blive fyldt godt op, så du er helt sikker på at hun ikke er sulten om natten og derfor kræver brystet.
Puttes til natten ca kl. 20 evt. med amning eller med flaske, du kan evt. gøre det at du starter med at amme hende og hvis og når hun så vågner 45 minutter efter, så giver du hende flaske at sove på her. Vælling eller mme
Sen aften 23.30: Ammes eller får en flaske - vælling eller mme
24-05/06: Så vidt muligt ingen amning - har hun fået som ovenfor beskrevet, så vågner hun fordi hun har behov for trygheden og nærheden og ikke nødvendigvis mælken. Derfor må du forsøge at trøste hende på anden vis. Hvis det kun er brystet der dur, så giv hende det, men forsøg at gøre det meget kortvarigt, så hun lige får lov til at finde roen men ikke får lov til at fylde sig med mælk.
Det at I forældre er gået fra hinanden gør naturligvis også at dine piger oplever en uro. Det kan godt være at du synes det hele er gået nogenlunde fredeligt, men optagten og selve bruddet er aldrig nemt og det skaber en stemning og en uro i huset som især børn er meget følsomme overfor. Det vil derfor være helt naturligt at begge pigerne reagerer:o)
Håber mine tanker og planen for dagen vil hjælpe jer lidt videre alle sammen. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske