Brev:
Appetit
5. september 2007
Alder:
17 mdr.
Appetit
Hej Helen
Vi står stadig lidt i stampe mht. min søns spiseri. Morgenmaden går ok, dog i mindre mængde end tidligere, frokosten bliver også spist. Det er stadig aftensmaden der "fylder".
Vi er lidt i et dilemma: på den ene side burde han træne det at spise selv (hvilket han også får lov til hvis maden er egnet til det), på den anden side er det som om, han ikke er klar til det endnu. Han VIL SELV, men stiller vi tallerkenen foran ham, slår det aldrig fejl: han begynder at kaste maden på gulvet, slå ned i den med flad hånd eller lignende. Varianten er at han rækker ud efter vores mad, men ryster på hovedet og kniber munden sammen hvis han får den tilbudt. Seancen ender oftest med gråd.
Ved godt du skrev, at vi skulle prøve, at lade være at fokusere for meget på hans madindtag, men det er bare så frustrerende når han ikke spiser. Flere gange er det endt med at jeg har lavet havregrød eller rugbrødshapsere....bare for at give ham noget i maven så han ikke bliver sulten om natten. Er det et sidespor at komme ud på?
Grøntsager og varieret kost er en by i Rusland - jeg har prøvet at lave små lækre skåle før aftensmaden som du foreslog, men han rører dem ikke rigtigt :-( Kød spiser han dog oftest gerne - men ikke ris, pasta eller ret mange kartofler. Min store bekymring er at få et kræsent barn....vi er selv nærmest altspisende.
Ovennævnte problemstilling har efterhånden stået på en del måneder. Sidst men ikke mindst, skal det nævnes at han har haft en længere sygdomsperiode. To uger med en kropstemperatur svingende ml. 38 og 39,5 grader. Her den sidste uges tid har han været feberfri om morgenen, om aftenen ca. 37,5/37,8 - ikke høj feber, men alligevel lidt.
Han er blevet undersøgt ved to forskellige læger, uden at de rigtig fandt noget. Snakkede med en læge, som nævnte, at man måske skulle prøve at få lavet en urinprøve på ham, for at se om der evt. er tale om en urinvejsinfektion. Men hvordan foretager man lige sådan en på en 17 mdr. gammel dreng der bruger ble?
Sygdomsforløbet følger jeg selvfølgelig op på ved lægen, ville dog bare lige nævne det, da sygdom jo sagtens kan påvirke ens fødeindtag. Men som ovenfor beskrevet, har det stået på i flere måneder.
Venlig hilsen
Anne