Svar: Skal lære to sprog
5. september 2007
Alder:
21 mdr.
Kære Dorthe
Da jeg ikke er talepædagog eller speciel uddannet til at vurdere børns sprog, har jeg kontaktet Pia Thomsen, der forsker i danske børns sprogtilegnelse og sproglige udvikling og herunder også når børn er flersprogede.
Hun siger: "Det lyder slet ikke usædvanligt med en dreng i den alder, som endnu ikke snakker så man fuldt ud kan forstå ham. Det er der mange børn som ikke gør, men det har vi desværre en tendens til at glemme i en tid, hvor der er overordentlig meget fokus på ’korrekt sprog’. Når det gælder et tosproget barn – eller et barn, som har mulighed for at kunne lære to sprog – er det det samme. Det er ikke nødvendigvis ’tosprogethed’ som er skyld i den måske lidt langsomme udvikling – vi ved jo reelt ikke, hvordan barnets sprog havde været med adgang til et sprog. At kunne to sprog er en gave – altid!
Det vigtige for en familie, er at forældrene husker at de er de primære omsorgspersoner, dvs. at de fortsat skal tale deres eget sprog til barnet, og de skal understøtte kommunikationen ved hjælp af mimik, motorik, gestik osv. Opfatte kommunikationen som et samarbejde, hvor barnet ikke kommer til at stå alene med sin frustration over ikke at kunne udtrykke sig.
Det hjælper ofte at sige til barnet: jeg forstår dig ikke, men vil du vise mig, hvad det er du gerne vil, og så gå med barnet, udforske genstande eller handlinger sammen. Altså fokusere meget mere på at kommunikere sammen på andre måder end med ord – så skal ordene nok komme gradvist.
Det er også en god ide at læse, synge og fortælle historier sammen, men husk at det gerne skal ske i samarbejde, hvor den voksne altså ikke fokuserer på hvad barnet siger af ord, men derimod at barnet har sin opmærksomhed rettet mod aktiviteten og mod ’det at kommunikere sammen’ og foretage nogle daglige rutiner sammen (det har overordentlig stor betydning for barnets sprog)". Se www.piathomsen.dk
Jeg håber at ovenstående giver dig lidt ro i sjælen og at I på denne måde er hjulpet lidt videre på vej. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske