Brev:
Aflevering i dagpleje, når barnet græder
5. september 2007
Alder:
16 mdr.
Aflevering i dagpleje, når barnet græder
Min søn har gået i dagpleje i 4 måneder og har stort set aldrig reageret negativt. Der har været et par dage for et par måneder siden, hvor han pev lidt når jeg hentede ham, men det gik jo hurtigt over. Nu har han i en uge været meget ked af det, når jeg afleverede ham. Jeg er ret sikker på, at han stadig er glad for at være i dagplejen. Han er ikke så knyttet til dagplejeren, men han virker tryg ved hende og er glad for de andre børn.
Samtidigt er han blevet ekstremt morsyg; han bliver vred på sin far, hvis han rører hans mor, og han græder også som pisket hvis jeg tager afsted, selv om far er der. Han har et stort behov for at sidde hos mig for tiden, og han skal helst nusse og hygge meget.
Jeg har af forskellige grunde haft det ret skidt med at skulle aflevere ham i dagpleje, da han begyndte der, men der reagerede han som sagt ikke negativt. Derfor har jeg svært ved at tro, at han får uroen fra mig. Det skal dog siges at jeg ikke er superglad for dagplejeren, men det er fordi jeg har svært ved at tale med hende, ikke fordi jeg tror han har det skidt derude.
Jeg har hele tiden gjort meget ud af altid at tage afsked det samme sted og på den samme tid, selv om dagplejeren ikke har ment det var nødvendigt. Jeg prøver desuden at gøre afskeden så kort som muligt, fordi jeg kan se han bliver mere ked af det, hvis jeg bliver der længere tid.
Han plejer at være i dagpleje fra 9 til 15 tre til fire dage om ugen. En gang om ugen henter jeg ham lige før han skal sove, og så sker det at han får en fridag i løbet af ugen.
Kan du forklare hvad denne pludselige gråd skyldes, og har du nogle råd til, hvordan jeg kan gøre det nemmere for ham?