Svar: Aflevering i dagpleje, når barnet græder
5. september 2007
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Din dreng er nu 16 måneder og bruger sandsynligvis sig selv meget mere fysisk. Det vil sige at han nu er meget mere oppe at gå rundt, begynder måske at småløbe lidt og er også mere og mere i stand til at kravle op på møbler, ting osv.
Det at kunne bevæge sig rundt mere fysisk gør at han for det første oplever meget mere af verden og stille og roligt bliver mere og mere bevidst om at verden er stor. Han fornemmer også meget mere at du går og i takt med at han bliver ældre, så får han også mere og mere fornemmelse for at noget kan være farligt. Det voksende fare-fornemmelse handler om at han pludselig finder ud af at man kan blive væk, at det gør ondt at falde og slå sig, at man kan brænde fingrene på en nælde, at man ikke kan komme ned fra rutsjebanen igen, når man først er klatret op osv.
Denne fare-fornemmelse betyder at mange børn også omkring 18 måneders alderen begynder at drømme mere, sover uroligt om natten, pludselig vågner op og græder, måske skriger og det kan virke helt mareridtagtigt.
Det du beskriver lyder altså som en udviklingsfase din dreng skal igennem.
Samtidig med at han bevæger sig mere og mere ud i verden på egen hånd, så får han også mindre og mindre fysisk kontakt i løbet af dagen. Men at putte og få nærhed og kærtegn er stadig utroligt vigtigt for ham og derfor søger han det ekstra meget, når I så er sammen igen og måske især når det er ved at være sengetid.
Det er derfor rigtig vigtigt at du giver ham den opmærksomhed og omsorg som han beder om og har behov for. Far kan også godt være med på banen, men måske de to skulle lave noget andet sammen og have fysisk kontakt på en anden måde. De to kunne f.eks. tage en tur i svømmehallen uden mor eller tumle rundt og lave 'brydekampe', man kan også ride på fars skuldre osv. Men det meget tætte og nære det er ofte mor med den alder og den udvikling jeres dreng går igennem og det er helt okay.
Det kan hjælpe ham at få et lille fotoalbum med i dagplejen med et billede af jer alle sammen, mor, far, ham selv, hunden, huset i bor i, jeres bil osv. alt det han keder som giver ham tryghed i hverdagen. Han er for lille til at forstå at mor kommer igen kl 15, men når han kigger på et billede så vil han måske forstå at du ikke er blevet væk, at du stadig er der et eller andet sted og det kan virke lidt beroligende på nogen børn. Det er i hvert fald et forsøg værd:o)
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske