Svar: Dagpleje... hjælp
5. september 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Tina
Jeg ville ønske at jeg kunne fortælle dig, hvad du skal gøre, men den der er bedst til at tage beslutningen er dig. Kun du ved hvad der er bedst for Emilie og bedst for jeres lille familie...:o)
Ofte hjælper det at lave en liste med fordele og ulemper ved de to ting, man er i tvivl om: Fordele og ulemper ved dagplejeren og fordele/ulemper ved at holde Emilie hjemme indtil I kan få en vuggestueplads.. og så skal man jo igen gennemtænke, hvilken vuggestueplads I kan få, hvor længe I vil vente lige præcis på den osv...
Det betyder enormt meget at du har det godt med at aflevere hende, hvis du er bekymret for hvordan hun egentlig bliver taget hånd om, når hun passes hos dagplejer, så vil du bryde dit hoved med det og vil have svært ved at koncentrere dig om særlig meget andet. Du vil få det rigtig skidt, sådan er det, når børnene ikke har det godt, når børnene ikke trives, så har vi det heller ikke godt.
Det betyder enormt meget at du har tillid til dagplejer og det lyder ikke helt sådan. Du har lidt mistanke om at der ryges i dagplejen og jeg fornemmer også at du er i tvivl om hvorvidt hun overhovedet vil kunne holde øje med de 3 børn og evt. et 4 gæstebarn, hvis de skal nogen steder. Du skriver at hun virker uengageret osv. og alt dette er jo ikke befordrende for et godt samarbejde.
Ved du om der evt. er en vuggestue som du gerne vil have hende skrevet op til, har du set eller hørt om nogen i nærheden af hvor I bor, har du besøgt en for at se hvordan det er?
Det første du kunne gøre var naturligvis at ringe til kommunens pladsanvisning og høre hvordan reglerne er og hvor lang tid de umiddelbart mener der vil gå før I kan få stillet en vuggestueplads til rådighed.
I kommunen hvor du bor har man jo også mulighed for at lave en privat børnepasningsordning, hvor du kan få tilskud til at ansætte din egen børnepasser. Du kan vælge at gå sammen med et andet forældrepar (f.eks. en fra mødregruppen) om at ansætte en fælles børnepasser, eller du kan købe en plads i en allerede eksisterende ordning.
Nu ved jeg jo ikke hvordan dit firma fungerer, men det kunne måske være en ordning for jer, at du fik din egen børnepasser, så din datter blev passet hjemme eller sammen med et andet barn som I måske kender i forvejen... Det kunne jo måske være en midlertidig løsning indtil der er plads i vuggestuen... børnene der går i privatpasningsordning bliver tilbudt legestueaktiviteter med forskellige legeredskaber og musik og sang, så din datter vil på den måde også komme ud og møde andre børn en gang imellem.
Jeg tror ikke dette er løsningen for jer på sigt, men måske indtil næste sommer (maj måned), hvor der så sker en rokering i institutionerne igen og der frigves nye vuggestuepladser...
I hvert fald lyder det som om at dagpleje ikke er det rigtige valg for jer og at I skal finde en anden løsning, som I begge har det godt med, spørgsmålet er bare hvad det skal være og hvad der er mulighed for.
Der er som sagt mange muligheder i den kommune I bor i. Hvis du ser på kommunens hjemmeside, så kan du læse meget mere om de forskellige muligheder, hvad det koster osv...
Jeg håber at I snart finder en løsning som er god for jer alle. Rigtig meget held og lykke med det, krydser fingre for en god løsning:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske