Svar: Urolige nætter - 11 mdr.
6. september 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Marianne
Jeg synes det er rigtig dejligt at du ammer din dreng og jeg mener ikke at den opvågning din dreng har om natten skyldes amningerne, men snarere at det handler om den alder han har og den udvikling han går igennem lige nu.
Det er ikke usædvanligt at børn omkring 12 måneders alderen begynder at have lidt urolige nætter. De fleste børn vil i den alder så småt begyndt at gå lidt rundt ved tingene og bruger sig selv mere fysisk. Det betyder for det første at de oplever mere af verden og dermed får mange flere indtryk, men det betyder også at de har en motorisk uro i kroppen og har svært ved at finde roen rent fysisk.
De mange oplevelser dagen igennem skal bearbejdes i drømme og det giver opvågninger som kræver at mor og far er der og netop som I gør, tager barnet ind i dobbeltsenge, hvor man så trygt kan sove videre. Brystet er her det mest tryghedsgivende jeres dreng kender og derfor søger han det.
Du kan godt holde op med at amme, også selvom din dreng ikke tager flaske og han vil sagtens kunne tage sit behov for mælk via mælk af kop og en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen... men jeg synes umiddelbart ikke at der er grund til at du stopper amningen.
I kan overveje om I skal ændre lidt på hans lure om dagen, umiddelbart så lyder det som om at den rytme passer jer og han godt. De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen kunne begynde at nøjes med en lur dagligt og således sove en lidt længere middagslur f.eks fra kl. 12-14.30.. dette kan også spille ind på nattesøvnen, men det kan også være at det er for tidligt for jeres dreng endnu.
Når han vågner om natten og du giver ham brystet, så forsøg at gøre det kortvarigt, så han kun lige får roen, trøstes og sover videre, men ikke fylder sig med mælk. Du skal naturligvis også være sikker på at han får mad nok i løbet af dagen, så han ikke vågner fordi han er sulten.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend. Håber ovenstående tanker hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske