Svar: Nattesøvn og mad - 5 mdr.
6. september 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Vitus' forældre
I er meget priviligerede med hensyn til at have et barn som sover igennem, det er ikke ofte at børn i en alder af 3-4½ måned er i stand til at sove fra kl. 21-05, det er meget flot at Vitus har kunnet dette.
Da I på den måde er godt vandt med hensyn til nattesøvn, så er det naturligvis frustrerende, når han pludselig vågner kl 02, som for de fleste af os er et hårdt tidspunkt at blive vækket på, det er dog meget naturligt for hans alder, at han gør det. Man kan håbe at han sover igennem, men man kan ikke forvente det.
At sove igennem er faktisk at barnet kan sove 6-7 timer, få mad og sove videre og man kan godt forsøge at give ham endten flaske eller bryst sen aften kl. 23-24 for at se om det vil få ham til at sove til næste morgen tidlig, så I undgår opvågningen kl. 02. De fleste børn vil kunne spise i søvne og han vil således, hvis I tager ham op, sandsynligvis gerne die ved brystet eller tage imod en flaske og gøre det mere eller mindre i søvne. Det kan være et forsøg værd.
Man kan diskutere ud fra jeres plan for dagen om han behøver det. Han tilbydes amning efter behov og får en flaske at sove på plus det at han også er begyndt at spise skemad 2 gange dagligt. Han lyder således til at være dækket godt ind og ikke umiddelbart mangle noget. Man ved dog aldrig helt, hvor meget han får ved brystet og han er jo en stor og dejlig dreng, så han har også behov for en del væske.
Samtidig så vil børn i den alder ofte begynde at interessere sig så meget for verden omkring sig, at de har svært ved helt at koncentrere sig om amningen om dagen og måske slipper brystet lidt før de ellers har gjort og således begynde at spise lidt mindre af gangen. Det kan godt betyde at han så er nødt til at fylde sig det ekstra op og derfor ikke længere er i stand til at tage det lidt længere stræk, som han har været tidligere.
Man siger normalt at fra 6 måneders alderen har børn rent ernæringsmæssigt ikke behov for mælk om natten, men nat her er altså mellem kl. 24-06 og derfor vil en sen amning eller flaske ofte være god. Børn kan dog sagtens have behov for trygheden og nærheden og dermed behov for lige at blive taget op, vugget, få en sut osv. præcis som I gør.
Som udgangspunkt, så lyder det jo som om at jeres lille Vitus er tilfreds med at blive vugget lidt og at han herefter falder i søvn og sover videre. Der er således ikke tale om at han vågner gentagene gange, som tegn på at han måske havde behov for mere at drikke... Hvis hans tissebleer virker gode tunge og I mener at han tager godt fra i løbet af dagen, så lyder det således som om at han godt kan klare sig uden mælk kl. 02. Hvis I synes det er bedre at han sover på det tidspunkt og måske kan få ham til det ved at mor lægger ham til brystet en ekstra gang inden midnat, så er det på den anden side værd at forsøge...:o)
Med hensyn til søvnbehov, så er børn jo meget forskellige, nogen sover mere end andre. Det vigtigste er at barnet trives og virker glad og tilfreds og således har overskud til at møde verden og udvikle sig.
Gennemsnitligt så vil de fleste børn i 5 måneders alderen have behov for 3 lure dagligt, men begynder omkring 6 måneders alderen at kunne nøjes med de to. Sammenlagt vil de fleste børn sove 14-15 timer i døgnet, når de er 5-6 måneder. Vitus sover 13-14 timer og sover rigtig godt om natten som udgangspunkt - han indhenter derfor rigtig fint og jeg synes det lyder helt acceptabelt det I beskriver.
Jeg håber at I kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske