Svar: Uro ved søvn
6. september 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Camilla
Først tak for din tilbagemelding, dejligt at høre at min plan for dagen hjalp jer lidt videre:o)
Det er godt nok krudt I jeres lille dreng, hvad skal han dog nå...? Der er så meget gang i ham at jeg tænker, hvor skal jeg næsten ende og begynde, så derfor vil jeg simpelthen skrive mine tanker ned og så må du selv vælge til og fra...
Motorisk er jeres dreng jo rigtig godt med og problemerne med at rejse sig igen og igen og ikke kunne finde ro, ser man ofte hos de lidt ældre børn. Samtidig har han også en alder, hvor han endnu ikke helt forstår at I er der, når han ikke kan se jer og han begynder også at blive mere reserverede for fremmede, fornemmer meget tydeligt om han er i tryg favn hos jer eller om andre vil tage sig af ham.
Du fortæller også at han netop er begyndt i vuggestue og dette sammeholdt med at i øjeblikket har ekstra behov for det trygge og kendte samtidig med at han motorisk er så aktiv, vil helt naturligt give en mere urolig søvn, flere drømme og dermed også flere opvågninger.
Det at han er så bevidst vil også gøre at det er svært for ham at sige farvel til dagen, at give slip og lade roen komme over sig.
Det er som du selv er inde på en periode I skal igennem og jeg synes det lyder meget omsorgsfuldt og kærligt at I i øjeblikket har kørt en rutine med vugge ham i armene og synge for ham, hvorefter han så lægges i sin seng og sover videre. Men du har naturligvis ret i at han jo bliver tungere og I kan jo ikke holde til denne metode i måneder... tror dog heller ikke det vil blive nødvendigt. Det er bare hvad han har brug for lige nu:o)
Alternativet er endten at bruge "se-til-metoden" hvor I putter ham og så går fra ham, men hele tiden kommer tilbage til ham, aldrig væk i mere end 3 minutter af gangen og hele tiden betrygge ham i at I er der selvom han ikke kan se jer. Også komme tilbage selvom han ikke græder og I kan høre at han bare ligger og mosler rundt.
Nogle børn bliver meget ulykkelige over at man går, rejser sig, strækker armene frem og op "tag mig med" og så skal man naturligvis ikke gå fra dem. Her kan man så nogle gange have held med bare at sidde ved siden af sengen, holde i hånd, kærtegne lidt. Ikke opfordre til underholdning og stor kontakt, men holde fast i at barnet skal sove og give trygheden ved at være til stede.
Atter andre børn bliver dog meget underholdende, hvis man sidder hos dem og kan så slet ikke finde roen og her er det så at jeg nogle gange anbefaler en lidt anden metode, men dette normalt til de lidt større børn. Jeres dreng er dog så motorisk aktiv, at det måske vil virke på ham.
I kan overveje om det var en idé at være i rummet. At I tager strygetøj eller lignende med op på hans værelse og står og arbejder med det imens han så skal lægge sig til at sove. Så vil I være til stede i rummet og han kan lægge sig ned selv på opfordring fra jer... spørgsmålet er så om han er motorisk god nok til dette, det er nemlig rigtig svært at lægge sig ned selv, det er betydeligt lettere at rejse sig op:o)
Men det har stor betydning at det er ham selv der gør det og ikke jer der hele tiden skal lægge ham ned, igen og igen. Hvis I i stedet kunne være til stede og så med ord vise at I er der "mor er lige her, nu skal du sove, læg dig ned og put" eller hvad I nu kunne sige... så kunne han se og høre at I var der, kunne finde roen ved ikke at være alene, og ville samtidig selv kunne finde ud af at lægge sig til at sove uden at I skulle underholde eller vugge... aldersmæssigt ligger han dog lige på grænsen til dette, men omvendt er det måske en mulighed fordi han er som han er:o)
Med hensyn til søvnen om dagen, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du en gang dagligt kunne gå en tur med ham i barnevognen. Lad ham starte med at sidde op, kigge ud og nyde verden, så får han masser af impulser, mærker vinden i ansigtet og får en god mental stimulation, det er vigtigt netop fordi han også er så motorisk som han er. Når du så fornemmer at han er ved at være putteklar, så lægger du ham ned og han kan sove videre i sin vogn.
Det skal være rigtig dårligt vejr før han ikke kan sove ude. Han kan sagtens stå ude her i løbet af efteråret og også selvom det bliver vinter. Problemet er naturligvis at I bor i lejlighed og du ikke kan tage ham op og ned af trapperne, sovende i en vogn, så det kræver at I har et sted, hvor han kan stå ude... jeg synes dog det kan være værd at prioritere nogle gange om ugen, simpelthen fordi det for det første er rigtig vigtigt at han får sovet godt om dagen, men også fordi det er synd, hvis søvnen i sengen generelt bliver et problem...
Han behøver ikke længere flaske om natten, men kan i denne periode godt have behov for lidt mere end ellers fordi det er så tryghedsgivende for ham. I kan give ham flaske når han skal sove til natten og atter en ny flaske inden midnat, inden du selv går i seng. Herefter kan han så sove indtil næste morgen tidlig, hvor du kan overveje om han skal starte dagen med en flaske eller om han skal op og starte dagen med en portion havregrød. Det afhænger af tidspunktet hvor han vågner.
Du skriver at han spiser godt i løbet af dagen og det er naturligvis en forudsætning for at han kan sove om natten og ikke vågner fordi han har behov for sin mælk. Antallet af lure om dagen og varigheden af dem spiller naturligvis også ind. Med den alder han har så burde to lure være nok og det lyder som om han nogle gange tager 3 lure... dette påvirker naturligvis også behovet for at sove om aftenen.
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske