Brev:
Madplan og kaster op i specielle situationer
6. september 2007
Alder:
8 mdr.
Madplan og kaster op i specielle situationer
Kære Helen,
Jeg har den skønneste dreng Oskar på 37 uger. Han blev født 3 uger før tid, men var en stor og ”færdig” dreng på 3412 gr. 53 cm. I dag vejer han ca. 12 kg og er 75 cm. Oskar har i de seneste 3 uger kastet en del op. Vi er ret sikre på, at han ikke er syg, det er nemlig i specifikke situationer at han kaster op.
1. Han har meget svært ved klumper i maden. Han elsker mad – spiser 4 dl grød ad gangen, men er der klumper i, begynder han at hoste og der går ikke lang tid før det hele ryger op.
2. Vi har oplevet at han har været så ked af det når vi putter han, at han ”kammer” over og ender med at kaste op, det skete i dag. Er det normalt, at små babyer kan blive så hidsige at de ender med at kaste op? Oskar er virkelig normalt smilende, mild og ”rar”
3. Sidst med ikke mindst har han tendens til at stikke ting lang ned i halsen (sugerør, hvis han får lov til selv at sidde med en ske, ja, hvad som helst han kan putte langt ned i halsen) og resultatet er igen, at han kaster op.
Jeg ammer stadigvæk Oskar 5-6 gange om dagen – her er hans madplan:
7.30 amning
8.30 Grød (Øllebrød, Havregrød (skal nogen gange blendes) eller flerkornsgrød. MM eller vand i kop – som han er rigtig god til at drikke af
9.00/9.30 Amning og lur 30 min.
11.30/12.00 Små rugbrødshapser med ost/leverpostej. Rugbrødet er gennemvædet af mælk. Det går meget langsomt at spise og bagefter får han flerkornsgrød/müsligrød MM eller vand i kop
13.00 Amning/lur 30 min.
15.00 Yougurt med frugtmos/Yougurt grød
18.00 Grøntsagsmos med kød MM eller vand i kop
19.00 Amning/puttes
23.30 Amning, når jeg går i seng
03.00 Ammetår
Skal jeg til at give Oskar et ekstra måltid om formiddagen? Hvordan lærer jeg ham at spise rugbrød eller mad med klumper? Hvad gør jeg ved hans ”kasten op”?
Oskar er ellers en dejlig glad og aktiv dreng. Han sidder fint selv (tilter nogen gange endnu), er konstant oppe og rokke på knæene og vil så gerne stå og gå, når vi holder ham i hænderne. Han elsker at sidde på sit tæppe og tage ting op af sine kasser. Jeg kan fornemme at han er begyndt at kede sig lidt herhjemme (Jeg starter på arbejde den 1/10, herefter holder Oskars far barsel i 6 uger)
Glæder mig til at høre fra dig
Mette-Marie