Svar: Natmad - 14 mdr.
7. september 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Tine
Den dagsplan du har sendt ser rigtig fin ud og det virker bestemt ikke som om at mælken fylder for meget, da jeres dreng spiser rigtig godt og alderssvarende i løbet af dagen. Jeg kan derfor godt forstå at du undrer dig over at han virkelig har behov for 350ml mælk i løbet af natten...
Du skal naturligvis sikre dig at han får slukket sin tørst om dagen og være helt sikker på at det ikke er væskemangel, der gør at han vågner om natten. Men derudover så tænker jeg at det må handle om at skrue behovet stille og roligt ned.
Det er synd at fjerne flaskerne fuldstændig, selvom han er 14 måneder nu. At ligge og skrige sine lunger fulde, det er synd og bestemt ikke omsorgsfuldt. Jeg er derfor mere tilhænger af at I forsøger at skrue mængden lidt ned, så han i stedet for 200 ml kun får 150 og så videre ned til 100, så 75 og så 50 for tilsidst at kunne undvære og sove videre uden. Altså en stille og rolig nedtrapning.
Han bliver jo også ældre og vil også stille og roligt kunne finde roen på anden vis. Han får ikke flaske når han puttes og forbinder således ikke flasken med sit putteritual og det er jo rigtig positivt. Jeg tænker derfor at han i takt med at han bliver ældre, vil kunne drage fordel af en godnatsang eller lignende, som han kender fra putteritualet og som derfor så bruges, når han vågner omkring midnat eller om natten. Tiden vil på den måde arbejde for jer.
Så mit råd til jer idag er at I tager det stille og roligt og lader jeres dreng få sin flaske lidt endnu, men at I så forsøger at trappe ned i mængden, så han får mindre og mindre af gangen og derfor vil kunne undvære den til sidst.
Rigtig meget held og lykke forsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske