Svar: Vågen 1 time om natten
7. september 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Elisabeth
Først tillykke med brylluppet, håber I havde en fantastisk dag:o)
Når jeg læser din dagsplan, så er min umiddelbare tanke at det ser rigtig fint ud, jeg synes dog at det er utroligt at din datter kan klare sig uden amning mellem kl. 19 og 04... flot i forhold til hendes alder. Spørgsmålet er derfor om ikke du ved at amme hende inden du selv går i seng, kunne få ændret på den rytme, hvor hun vågner og pludrer om natten. Det er i hvert fald et forsøg værd.
Mit råd er altså at du tager hende op og ammer hende kl. 23, hun vil ganske givet kunne spise i søvne og så vil hun forhåbentlig kunne sove videre til næste morgen tidlig.
Jeg tænker ikke at hun vågner fordi hun er sulten, men mere at hun vågner fordi det er rigtig mange timer at sove sammenhængende og hun har behov for hjælp til at skifte stilling, komme videre i søvnen. Hvis du kan få dette tidspunkt flyttet frem til lige inden midnat, så tror jeg det vil hjælpe jer.
Det tager normalt 30 minutter at falde i søvn og det er rigtig flot at din datter kan lægges, ligge og pludre og falder i søvn i løbet af 45 minutter. Når hun bliver ældre kan det godt være at I vil opleve at hun falder hurtigere i søvn, men der er ingen garanti.. Det vigtigste er at hun er glad og ikke ked af det, når hun skal sove og det lyder jo umiddelbart som om hun har det rigtig godt og trives, ligger og pludrer og nyder at have lidt ro omkring sig en gang imellem. Det lyder rigtig fint.
I takt med at hun bliver ældre, vil hun sandsynligvis også kunne begynde at springe den sene powernap over. De vil de fleste kunne omkring 6 måneders alderen, nogen lidt før, andre lidt senere. Dette kan naturligvis også få betydning for hendes natteopvågninger.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske