Svar: Uroligt barn - 3 mdr.
7. september 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Charlotte
Jeg tror der er rigtig mange grunde til at din lille pige virker lidt urolig, grædende og har svært ved at finde roen og slappe af i løbet af dagen.
For det første er der hele fødselsforløbet og den start I begge har haft. Da I har skulle til kontrol på sygehuset flere gange om ugen, så har det sandsynligvis ofte været sådan at din datter er blevet vækket flere gange, hvor hun ellers sov godt. Det betyder ikke noget, hvis det kun sker få gange, men når det er sådan det har været i en periode, så får hun jo en erfaring med sig om at vågne op forholdsvis hurtigt og at blive forstyrret i sin søvn. Det er derfor ikke unaturligt at hun nu powernapper dagen igennem, - det er ligsom måden hun har lært at sove på...
Derudover så tænker jeg at I to har været adskilt den første tid. Det er rigtig godt at far har været det og han er jo ligeså god omsorgsperson som dig, det har været og er rigtig godt for jer alle, at han har været der. Men hele forløbet betyder også at jeres datter naturligt har ekstra behov for at være nær, for at blive ammet, vugget, sunget for, gået med.
Når jeg læser din beskrivelse af din datter, så tænker jeg at hun er en supergod lille pige, supergod fordi hun selv så flot viser hvad hun har behov for. Hun har brug for rigtig meget nærhed og fysisk kontakt og hun vælger nu også brystet fremfor flasken. Selvom det er hårdt, så skal du virkelig se det som et sundhedstegn og det bedste du kan gøre er at være der så meget for hende, som overhovedet muligt. Du kan ikke give hende dårlige vaner, du kan kun give hende tryghed og helt basal tillid ved at følge hendes behov.
De fleste børn vil omkring 12 ugers alderen have det man kalder appetitspring, det betyder at de er ved at være så store at de har behov for mere mad. Ved at græde mere og generelt være mere urolige, så lægges de mere til brystet og derved produceres mere mælk. Det er derfor også vigtigt at du i øjeblikket forsøger at amme så meget du overhovedet kan og at du måske går lidt tilbage til måde du gjorde det på i starten - amme fra begge sider, først den ene side og lade hende spise i bund det, så skifte hende, så hun vågner op til dåd og så amme fra den anden side, hvorefter hun så kan puttes og sove. Lidt ligesom du beskriver at du også gør, men måske gøre det lidt hyppigere for at se om det at øge din mælkemængde vil have en effekt.
Børn omkring 3 måneders alderen begynder også at skelne imellem kendt og ukendt. Det er både i forhold til mennesker, om de er hos mor eller far, eller om de er hos bedsteforældre eller andre. De begynder også at skelne rummet de er i, om de er hjemme eller ude. Det er derfor meget vigtigt at man i denne alder forsøger at holde barnet hos sig, ikke lade det gå for meget fra arm til arm, at man ikke har alt for mange aktiviteter ud af huset osv.
Du skriver at du næsten ikke kan tage nogen steder fordi du oplever at hun skriger og er utilfreds og det er naturligvis rigtig hårdt. Du må forsøge at finde balancen imellem at give hende ro og hjemlige omgivelser og samtidig også komme lidt ud en gang imellem. Det vil være rigtig godt, hvis du kunne lære hende at sove i barnevognen, da det er en god måde for dig at komme lidt ud på. Hvis hun sover der, så kan du køre en tur, men du kan måske også køre op og handle lidt osv. en gang imellem, så der sker noget andet.
Hun skal naturligvis være ammet godt af, når hun puttes i barnevognen. Jeg ved ikke hvad du putter hende i, om det er liften du bruger eller om du har en dyne, voksipose eller lignende til hende. Da hun er en lille tryghedssøgende pige, så kunne en voksipose, duni-duo og hvad de ellers hedder, måske godt være noget for dig/jer. Så kunne du putte hende i den indendøre, evt. amme hende med en lille trøstetår imens hun ligger puttet i den (som overgang) og så herefter ligge hende i barnevognen...
Med hensyn til at være lidt blå rundt om munden, så synes jeg du skal få lægen til at lytte på din datter. Da hun er 12 uger nu, så er det jo tid til 3 månedersvaccination og hun skal der ses af lægen. Bed lægen om at lytte på hjerte og lunger for en sikkerheds skyld.
Små børn kan godt have et lidt blåligt skær omkring munden, hvis de f.eks. er forkølede eller hvis de fryser lidt, græder eller lignende. Men din datter skal naturligvis ikke være blå, så skal hun ses af en læge!
Til sidst vil jeg lige nævne at man kan få en sansegynge, den er dog ret dyr, men mange forældre er meget glade for den. På den kan barnet ligge og kigge lidt rundt og når barnet sparker og bruger sine arme så vugger gyngen lidt og det giver barnet nogle beroligende bevægelser som for mange børn er trygge. DE børn som er meget grædende og urolige og gerne vil være på arm og vugges hele tiden kan faktisk godt nogle gange finde ro på en sansegynge og kan der måske ligge et kvarters tid for sig selv... og det kan jo være guld værd, så man lige kan nå på toilettet bare en gang imellem... Bortset fra prisen så kræver gyngen også at man kan hænge den op, så det kommer an på hvad muligheder I har der.
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske