Svar: Dagpleje - 9 mdr.
7. september 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Joan
Jeg skal lige være sikker på at jeg forstår det rigtigt. Viktoria vil gerne spise frokost hjemme, men spiser ikke i dagplejen... henter I hende før frokosttid, så spiser hun dog atter gerne frokost hjemme? Det vil sige at det Viktoria har svært ved er at spise frokost hos dagplejer.
Skyldes det maden de får eller skyldes det at hun ikke er tryg ved at være der, er hun for træt eller hvad tror du årsagen er? Hvis man ligesom kan finde årsagen, så er det også lettere at finde en løsning.
Kunne det tænkes at det påvirker Viktorias lyst til mad, at hun nu vækkes tidligt om morgenen og ikke vågner af sig selv. Altså at hele strukturen og dagligdagen er ændret? Når I skal møde på arbejde kl. 8-9 så er I naturligvis nødt til at aflevere hende tidligt, men spørgsmålet er om man alligevel ville kunne ændre lidt på morgenrutinerne for at se om det ville give en bedre ro for hende.
Du skriver at I afleverer Viktoria kl 8, men at hun sover kl. 8.. Vil det sige at I afleverer Viktoria imens hun sover? For hvis I gør det, så kan jeg godt forstå at hun bliver ked af det. Det er ikke rart at vågne op et fremmed sted og I er forsvundet fra hende...
Jeg tænker derfor at det kunne være en god idé om I kunne vække hende senere og så vurdere om hun skal have havregrød hjemme eller hos dagplejer og først når hun har fået dette kan hun så blive puttet til lur af dagplejer, hvis hun har behov. Hun har jo en alder nu, hvor hun måske godt kunne holde sig vågen om morgenen, hvis hun blev taget lidt senere op. Og det er samtidig enormt vigtigt at hun får sagt farvel til jer på en ordentlig måde, så hun ved at I går. I skal have et fast farvelritual.
Ud fra det du skriver, så tænker jeg altså at det er selve morgenritualerne I skal have ændret på. I skal forsøge at finde en løsning for hvordan I afleverer og hvornår i forhold til mad og ikke mindst sovetidspunkt.
Jeg ved godt at jeg i dette svar stiller mange modspørgsmål, men jeg er lidt i tvivl om hvordan det egentlig foregår hos jer lige nu? Håber dog at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske