Svar: Kost, måske mælkeintolerance
7. september 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med jer
Det lyder umiddelbart fornuftigt at forsøge at få Christoffer til at spise nutramigen eller profylac for at se om det vil gøre en ændring. I kan dog også drøfte det med lægen:o)
De specielle erstatninger smager ikke særlig godt og er meget sure i forhold til almindelig modermælkserstatning og jeg kan derfor godt forstå at jeres lille dreng ikke bryder sig om dem. Det kan nogle gange hjælper at komme lidt sukker i, en tsk til 100ml mælk vil være okay i en overgang, for at se om han så vil tage det. Det er kun Nutramig og Profylac, som har dokumenteret effekt.
Ellers kan I også forsøge at blande produkterne med Nan, så han den ene dag for 1/3 Nutramigen eller Profylac med 2/3 Nan og dagen efter f.eks. 1/2 af hver og dag tre så forsøger med 2/3 Nutramigen eller Profylac og 1/3 Nan og på den måde forsøger at få ham over på den specielle erstatning. Det kan være et forsøg værd, men der er ingen garantier:o)
Med hensyn til Soyamælk og andre alternativer til komælk så skriver Sundhedsstyrelsen: "Soyadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.
Soyadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Mht. fyoøstrogener gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved sojabaseret modermælkserstatning. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.
Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.
Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik."
(Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, s.85, 2005).
Hvis det viser sig at Christoffer har noget mælkeintolerance, så kan det jo også få betydning for jeres introduktion af skemad, hvad I laver til ham osv. Men igen vil I i maden kunne bruge Nutramigen eller Profylac og derfor synes jeg det er værd at forsøge med dette endnu engang.
Med hensyn til ørerne, så er der jo nogle børn der får mellemørebetændelse uden at man kan finde ud af hvorfor. Det er naturligvis vigtigt at I gør hvad I kan for at forebygge at det sker, men nogen garanti er der aldrig, desværre. Der findes en bog som hedder: "Ondt i øret - Hvad kan der gøres?" I finder den i min bogguide under 'sygdom, behandling og handicap'. Måske den ville kunne hjælpe jer lidt videre.
Rigtig meget held og lykke fortsat og tak for dine pæne ord til mig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske