Svar: Mad, søvn og pasning
8. september 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Alberts bekymrede mor og far
Tak for dine pæne ord til mig:o)
Albert stortrives, ingen tvivl om det, og han mangler jo ikke noget, så det med mad i stykker, det skal nok komme.
Det er naturligvis vigtigt at han så vidt muligt tilbydes mad, som tager udgangspunkt i jeres mad. Det gør ikke noget at han fortsat få noget skemad og især grøntsagsmos savner jeg i jeres dagsplan.. Da han er glad for aftensmad, frikadeller, lasagne osv. så vil det være rigtig godt at I giver ham noget af dette til frokost. Han må meget gerne få rester og rugbrød er ikke noget børn SKAL have - det er jo især i Danmark er vi er vilde med det, Albert kan dog også sagtens få andet fiberholdigt brød og måske en hjemmebagt havregrynsbolle ville gøre underværker en gang imellem:o)
Grøntsagsmos behøver ikke være noget fancy. Det kan sagtens være kartofler der moses med lidt bearnaise eller brun sovs, hvis I en gang imellem får sådan noget, det kan være bagt kartoffel med lidt dressing, det kan også være rigtig grøntsagsmos som du laver og bruger som smørbart pålæg eller giver ham med en ske. Ved siden af skal han dog naturligvis have mad i stykker og det kan fint være frikadelle, kylling, laks, medister eller lignende og det kan også være kartoffelbåde, små blomkålsbuketter, broccolibuketter eller f.eks. pastaskruer.
Jeg mener som jer også at det er vigtigt og vigtigere at han får noget end om det er most eller i stykker og derfor synes jeg også at I skal fortsætte med at give ham moset mad, men samtidig skal han også have noget at sidde med, så han øver sig og bliver bedre. Øvelse gør mester. Men lad være med at gøre det til en kamp og lad være med at lade det gå ind, for det giver en dårlig stemning og det fornemmer han naturligvis også. Derfor er det også vigtigt at I giver ham den samme mad som I spiser, for det er endnu mere frustrerende at lave særlig mad til ham og han så ikke spiser det...
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Modermælkserstatning
Morgen: havregrød, flerkornsgrød, weetabix hvis du synes det er godt:o) Vand af kop
Formiddag: Frugt, ½ bolle at gnave i og så sove formiddagslur
Frokost: Rugbrød - prøv med lidt større stykker som han kan sidde med i stedet for små hapsere, tilbehør af rester fra aftensmaden frikadelle (kød eller fiskedeller), pastaskruer og lignende. Meget gerne grøntsagsmos eller forsøge med lidt kogte ærter, majs, gulerod. Vand af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag: ½ bolle med smør at sidde og gnave i, en lille portion tykmælk eller lignende med lidt banan eller anden frugtmos, friske bær eller frugt, melon og lignende, tvebak osv.
Aften: Familiemad, moset og i stykker som han nu kan spise det, meget gerne både kød og fisk, og gerne sovs og mad der smager af noget, ris, pasta, grøntsager, mos og mad i stykker. Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert, vand af kop
Puttes til natten med en flaske
Alberts natlige opvågninger hører alderen til. Han øver sig rigtig meget motorisk om dagen og desværre også om natten. Derfor får han lagt sig i en stilling, hvor han ikke selv kan komme videre fra og så vågner han og har brug for hjælp til at blive puttet igen. Han drømmer også mere lige nu og kan godt i søvne ligge og klynke og i det hele taget så har han en periode i sin udvikling lige nu, hvor nætterne er mere urolige. Det er altså normalt.
I skal naturligvis hjælpe ham med at skifte stilling osv. når han har behov for det, trøste ham, berolige ham osv. så han kommer videre i søvnen, men samtidig skal I heller ikke komme indi en vane, hvor I giver ham sutten hver gang den tabes, for så kan I blive ved og ved og ved og ved og det er rigtig svært at komme væk fra igen. Det er altså en balance imellem at få han givet roen og komme videre i søvnen uden at tilføre ham nye og uhensigtsmæssige vaner. Sutten skal han naturligvis have når han har behov, men det er ikke hver gang og nogle gange vil han godt kunne finde roen selv, hvis I ikke reagerer for hurtigt.
Jeg synes I er meget priviligerede med hensyn til dagpleje og at du kan arbejde hjemme så meget. Helt overordnet kan man jo sige at små børn ikke har behov for at blive passet ude, de har det godt hjemme og pasningsbehovet ude er jo skabt ud fra at vi alle arbejder, ingen er hjemmegående mere... man kan så diskutere hvor tidligt børn skal begynde pasning og igen afhænger denne vurdering jo også af hvor længe. Der er jo meget stor forskel på om Albert skal passes fra kl. 9-14 hver dag eller om det er fra kl. 7 til 17, som nogen børn jo oplever.
Det betyder rigtig meget at du vil kunne aflevere senere nogle dage og hente lidt tidligere, at du vil kunne have ham hjemme, hvis han er syg og at I en gang imellem vil kunne tage en fridag, når der er behov for det. Samtidig vil det da også være rart for dig at vide at du kan aflevere ham, så du kan få lavet nogle ting, sådan at I kan være 100 pct sammen, når I så ses igen og Albert vil jo, som du også selv skriver, kunne nyde at være sammen med de andre børn.
Det er ikke nogen hemmelighed at jeg synes det må være en gave at kunne være hjemme og passe sine børn hjemme, hvis man har mulighed for det, men dermed ikke sagt at børn ikke må passes ude. Jeg er jo også selvstændig og ved hvad det kræver :o)
Hvis dagplejer bliver irriteret på Albert, så har hun et problem og så skal hun slet ikke være dagplejer:o) Naturligvis bliver hun ikke det og Albert vil ganske givet profitere rigtig godt af at spise hos hende, her er hele setuppet et andet og nogle gange så er børn bare så super dygtige til at spise, når de er ude, spejler sig i de andre børn osv. Ofte er det jo også rigtig hyggeligt at sidde og spise sammen med de andre og det giver også bedre appetit. Så lad være med at tage bekymringerne på forskud og se hvordan det går:o)
Det skal nok gå alt sammen, knus herfra:o) Og rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske