Brev:
Hjælp! Vores dreng vil ikke acceptere alm mad men gider heller ikke rigtig mos mere
9. september 2007
Alder:
14 mdr.
Kaere Helen,
Min dreng er 14 mdr gammel, er lige begyndt at gaa selv og og er ved godt helbred. Han har 4 taender og 2 til paa vej. Men han har svaert ved at acceptere overgangen fra mos til smaa bidder af almindelig (bloed) mad. Han viser tydeligt interesse for almindelig mad og hygger sig med smaa bidder, men mister meget hurtigt taalmodigheden og naegter at indtage mere..
Samtidig gider han heller ikke rigtig mos laengere, med det resultat at jeg er bange for at han ikke faar nok at spise. Han faar 250 ml (ko)maelk om morgenen straks han vaagner, lidt havregroed et par timer senere og saa frokost v 12-tiden, hvor han spiser smaa stykker kartoffel, soede kartofler, hvidkaal, fisk, spinat, kogte aerter mm (ting som han kan tygge m gummerne). Det kraever en masse taalmodighed, selv v frokost-tid, men der spiser han rimeligt. Vi bor i Afrika, og derfor faar han varm mad (ikke rugbroed) til frokost...
Om eftermiddagen omkring kl 3 faar han igen noget maelk, inden han v 6-tiden faar middagsmad - almindelig mad som til frokost. Lige inden sengetid faar han igen 250 ml maelk. Om aftenen har det de sidste 5 dage vaere HELT umuligt at lokke ham til at spise mere end 4-5 ganske smaa bidder. Samtidig fornemmer jeg at han faktisk gerne vil have noget at spise, men enten har han bare ikke taalmodighed til det, eller maaske generer de 2 nye taender ham - eller maaske faar han for meget maelk i loebet af dagen, saa han ikke gider alm mad?
Han har ellers normalt ikke noget problem m at spise og har spist fint mos af alskens art siden han var 9 mdr gammel. Nu hvor han har 4, snart 6, taender, og virker interesseret i alm mad synes jeg han skulle vaek fra mosen - som han under alle omstaendigheder ikke rigtig gider mere. Men det er en frygtelig kamp hver aften for at faa ham til at spise! Og nogle gange (ikke hver nat) vaagner han - sulten, tror jeg - v 3/4 -tiden om morgenen og falder ikke i soevn igen. Hvad tror du problemet er og hvad kan vi goere for at hjaelpe ham i overgangen til alm mad?
Mange tak for hjaelpen
Med venlig hilsen
Maria