Svar: Lidt af hvert - krudtugle på 8 mdr.
9. september 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Sebastians mor
Sebastian har, så vidt jeg husker, altid haft det sådan at han ammede mere om aftenen og natten end om dagen og han er en dreng der generelt er meget fokuseret på verden og den alder han har nu, gør det ikke lettere for ham at koncentrere sig...
For at få vendt lidt op og ned på nat og dag er det nødvendigt at du begynder at fokusere på at når han ammes om dagen, så spiser godt fra brystet. Samtidig skal han ikke spise bryst hele dagen igennem, - generelt kan man sige at 3 evt. 4 amninger dagligt er passende i forhold til hans alder og det giver plads til mere rigtig mad i maven. Men de amninger han får bør være effektive og han behøver ikke mælk om natten med den alder han har.
På nogle børn virker mælken faktisk opkvikkende og det betyder at han måske netop af den grund vågner flere gange og får en afbrudt søvn. Det hænger naturligvis også sammen med at han sover i samme seng som dig og det vil være rigtig godt, hvis han kunne komme til at sove i sin egen seng.
Børn på Sebastians alder har endvidere en naturlig motorisk uro om natten og skal have lov til at tumle lidt omkring, det at han triller rundt, siger lyde osv. er ikke ensbetydende med at han skal ammes, men derimod kan det at du hjælper ham med at skifte stilling, forsøger med en sut eller sutteklud godt være en god idé - eller bare lade ham være og ser om ikke han så er i stand til at komme videre i søvnen selv.
Med hensyn til madindtag i løbet af dagen, så er det fint at du nu er begyndt med rugbrødshapsere. Du skal gøre dem så små at du er sikker på at han ikke får dem galt i halsen og det er også en god idé at du forsøger med f.eks. lidt godt kogte pastaskruer, lidt hindbær eller lignende, som er blødt at øve sig med. Æble sidder f.eks. let fast i halsen, så det skal du holde dig lidt fra.
Det er vigtigt at du ved siden af fortsat giver grøntsagsmos og stille og roligt lader ham få mere og mere af din mad. Det er helt okay at noget af maden er most rigtig godt, så han får noget det mætter ham godt, men ved siden af skal han så have mad i stykker. Det vil således være helt okay at du moser en gang pasta med kødsovs rigtig godt, men ved siden af så også giver ham lidt godt kogte pastaskruer og de skal være meget blødkogte. Hvis du spiser lidt sovs til din mad, så er det helt fint at mose f.eks. kartofler med sovs og give ham det med ske, men så ved siden af give ham små stykker frikadelle eller lignende som han så skal tygge.
Alle forældre er bange for at deres børn skal få maden galt i halsen, men det at hoste er jo en helt naturlig refleks og jo egentlig tegn på at han godt kan klare det, - når noget ikke bliver tygget godt nok og ryger bag i halsen så hoster han og så sætter det sig ikke fast. Sørg også altid for at give ham vand at drikke undervejs når han spiser og ikke kun bagefter. Øvelse gør mester...:o)
Med hensyn til lure i løbet af dagen, så vil de fleste børn i 8 måneders alderen fint kunne nøjes med to lure dagligt, det lyder dog som om at Sebastian har behov for de tre og det er jo helt fint, når han fortsat sover godt om natten. Så må du gå ud fra at det er som det skal være. Det er klart at hvis han kunne sove en lidt længere middagslur, så ville han kunne springe sin 3 lur over, men da han i stedet trives med at tage 3 lidt kortere lure så er det sådan det er. Man skal altid passe på med at ændre på noget som faktisk fungerer.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 7.30-8.00: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frisk frugt, f.eks. ½ banan og også forsøge med en ½ bolle med smør at sidde og ganske lidt i
Puttes til formiddagslur ca kl. 10.00, sover 40-45 min
Frokost kl ca 12.00: Grøntsagsmos med kød eller fisk og ved siden af rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop
Puttes til middagslur ca kl 13.00, sover igen en lille times tid, evt. forsøge med amning inden eller om eftermiddagen, som du også selv beskriver
Eftermiddag 15: Grød, evt. med lidt frugtmos og/eller frisk frugt ved siden af, igen sidde med lidt mad i hånden og prøve at spise lidt selv også.
Sen eftermiddag 16.30 sover igen 40-45 min
Aften 18: Mere og mere af den mad du selv spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs, grøntsager. Både mad der er moset og også mad der er i stykker ved siden af. Evt. en portion frugtgrød med mælk til dessert, vand af kop
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Ikke noget, kun vand hvis tørstig, og forsøg i første omgang at få ham til at sove videre selv eller ved at hjælpe ham med at skifte stilling, få ham i egen seng osv.
En blid overgang til egen seng kunne måske være at du havde hans seng i soveværelset men tæt op af din, så I ligger i samme rum men ikke i samme seng. Alternativet er jo at få ham flyttet ind i egen seng på eget værelse, hvis du har mulighed for det, så I ikke forstyrrer hinanden.. det kunne godt lyde som om at I gør det nu.
Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske