Svar: Rejse - 19 mdr.
13. september 2007
Alder:
19 mdr.
Kære Lotte
Dejligt at høre fra dig igen og at det går godt og det lyder dejligt med en tur til Danmark, selvom vejret jo ikke er det bedste her:o)
Man kalder det transportsyge, når man bliver syg af at være 'på tur' og det er uanset om det er i bil, i fly, i tog eller på et skib. Luftsyge i fly er ligesom køresyge i bil, barnet får kvalme og kaster op og har det generelt rigtig skidt.
Transportsyge opstår når barnet udsættes for bevægelser, som hjernen ikke er vant til, det vil sige at hjernen ikke kan sammenholde kroppens bevægelser med det barnet ser. Først skal balancecentret i hjernen vende sig til de nye bevægelser og indtil da, så bliver barnet altså syg.
Det er derfor man normalt siger at børnene vokser fra det og det er også derfor nogen mener at man ved at vugge og gynge sit barn kan forebygge og vende barnet til netop ikke at blive så syg under transport... personligt kan jeg dog godt huske at jeg som barn altid blev syg, når jeg sad i en bil og jeg gyngede ellers rigtig meget...
Hvis det er nødvendigt at give medicin, så vil man til mindre børn normalt bruge antihistamin mod transportsyge. Det er altså de piller man også bruger mod f.eks. høfeber. Man behandler normalt ikke små børn med medicin, men da det er en lang rejse I skal på og han jo ikke kan kaste op i flyveren hele vejen til Danmark, så synes jeg du skal drøfte mulighederne og evt. mængde med lægen. Det er en lægelig vurdering hvorvidt han skal have det eller ej.
Ellers er det en god idé, hvis du kan undgå at han spiser eller drikker alt for meget lige før og under rejsen, og når I skal have mad og drikke, så skal det være små mængder af gangen. Det vil også hjælpe ham at ligge ned og hvis du kan få ham til at sove er det rigtig godt.
Frisk luft er meget vigtigt og det er jo svært at få i et fly. Måske kunne du købe en lille elektrisk vifte, som han kunne få lidt luft i ansigtet af undervejs, der findes sådan nogle små nogen der kører på batteri.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Og rigtig god rejse hertil:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske