Brev:
Klat-dage
14. september 2007
Alder:
5 mdr.
Klat-dage
Kære Helen,
TAK for en super brevkasse. Dine råd er altså GULD værd!
Emil er nu lige knapt 5 mdr.
Sådan generelt synes jeg han virker som en baby i stor-trivsel, men noget har ændret sig - og som jeg ser det – i takt med at han har lært at vende sig.
Nætterne er blevet ret rodede og søvnløse for mit vedkommende. Han virker mere urolig end tidligere og flere gange må jeg vende ham tilbage på ryggen i løbet af en nat. Det er som om han får vendt sig, halvt i søvne, og har jo endnu ikke lært at komme tilbage på maven igen.
Jeg bor alene med Emil og næste dags kræfter er afhængig af mig alene. Uden en nogenlunde søvn, kan det virke uoverskueligt, men jeg klarer den selvfølgelig altid.
Han beder ikke om mad i nattens løb, mere end han plejer. Jeg ammer ham typisk et sted ml 02 og 04, men er altså så vågen mange flere gange for at hjælpe ham tilbage på ryggen, give ham sut osv.
Efter de urolige nætter er startet, synes jeg også hans daglige lure er blevet problematiske. Formiddagsluren er næsten altid en succes. Han vågner op fra natten ved 07 – 07.30 tiden, spiser, hygger og er klar til en lur omkring kl 09 – 09.30 tiden, alt afhængig af hvornår han er vågnet fra natten. Han sover nogle gange halvanden time til formiddag, hvilket jeg tænker jeg supergodt for ham.
Derfra er lurene noget klat!
Han virker træt og klar til endnu en lur tit allerede halvanden time efter formiddagsluren, men sover så tit kun en lille time. Selv hvis jeg ruller af sted med ham i barnevognen, vågner han efter den lille time.
Så bliver han jo hurtigt træt igen, men kun hvis jeg lægger mig med ham i min seng, sover han sammenhængende og nogle gange et par timer men tit også kun en times tid. Så er klokken måske blevet 16 – 16.30 og han kan ikke klare den til kl 20 hvor han så bliver lagt for natten. Jeg må nogle gange putte ham en ekstra gang ved 18-tiden og som du derfor kan se, bliver det til rigtig mange små lure…klatlure.
Det som fungerer, er formiddagsluren og nattesøvnen – på nær hans uro om natten.
I dagen bliver han som sagt hurtigt træt, men har svært ved at overgive sig helt. Han kan måske holde sig vågen i halvanden time og bliver så pivet efter kort tids leg. Jeg synes jeg bruger rigtig meget tid på at få ham til at sove, mange gange om dagen men uden videre succes.
Mht amning, så har jeg altid ammet ham meget. Tilbyder ham mad før og efter en lur og har også følt at det var noget klatteri! Jeg har forsøgt at trække den lidt, med succes, og han spiser længere og mere ad gangen men altså dermed så heller ikke så hyppigt. Ofte føler jeg at brysterne er på overarbejde og jeg må nærmest vride mælken ud sidst på dagen. Men han har nu fordoblet sin fødselsvægt så gods må der da være i min mælk. Jeg vil så småt begynde på lidt grød nu hvor han bliver 5 mdr.
Burde jeg i det hele taget få mere struktur over mad og søvn for hans vedkommende?
Skal jeg være ærlig, ville det også hjælpe mig at han var lidt mere ”beregnelig” i hvornår han skulle sove, så jeg som sagt ikke skulle bruge så meget tid på at lægge ham, hvornår osv. Jeg ved godt man ikke kan putte børn ind i et program, men han virker heller ikke selv som han trives helt godt på alt det ”klatteri”!
Ville en plan kunne hjælpe mig lidt?
Mange hilsner
Trine