Svar: Klat-dage
14. september 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Trine
I forhold til Emils alder, så er det helt normalt at han lige nu gennemgår en periode, hvor han sover mere uroligt. Det er, som du selv har en formodning om, fordi han bruger sig selv mere motorisk, får sig vendt i en stilling som han endnu ikke mestrer at komme væk fra. Det eneste og det bedste du kan gøre er derfor at hjælpe ham med at blive lagt rigtigt igen og komme videre i søvnen.
Det er rigtig hårdt at få afbrudt sin nattesøvn, men det er en periode der er tale om. Det der er vigtigt er at du ikke begynder at amme ham hver gang han vågner, men får ham til at sove videre uden mælk og også at du nogle gange forsøger om ikke han kan klare det selv. Nu hvor han selv vender og drejer sig er det ikke så problematisk hvis han drejer rundt og sover videre på maven, det må han faktisk gerne. Så hvis du vender ham, så skal det være fordi du oplever at han har behov for det og ikke selv helt kan, når han sover, og ikke fordi du er bange for at der skal ske ham noget, når han ligger på maven... Sundhedsstyrelsen skriver at når barnet begynder at vende og dreje, så er der ikke på samme måde risiko for vuggedød.
Derudover tror jeg at det vil være rigtig godt med en plan for dagen og det lyder som en udmærket idé at begynde med lidt skemad. Start med 4-5 tsk. en gang dagligt og øg ham så langsomt over nogle dage, så du fornemmer at hans mave fungerer og det hele kører fint. Start med ris, majs, hirse eller boghvede grød.
Når han kan spise en lille dl af dette, så må du gerne øge ham til to gange dagligt og så f.eks. give grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Af grøntsager er kartoffel, gulerod, broccoli, blomkål og squash godt at begynde med. Husk at i alt hjemmelavet mad skal en tsk. fedtstof.
De fleste børn vil i 5 måneders alderen have behov for 3 lure dagligt, men vil omkring 6 måneders alderen nogle gange kunne begynde at nøjes med 2 lure dagligt. Det kan være det, som også snyder jer lidt i øjeblikket. Som du beskriver Emil, så tænker jeg dog at du skal forsøge med en plan med 3 lure.
En plan kunne se således ud:
Morgen 7: Amning
Formiddag 9.30: Amning og puttes til formiddagslur, sover 1-1½ time
Frokost 11.30-12: Grød af en eller anden slags (ris, majs, hirse, boghvede) evt. med lidt frugtmos (kogt mos af f.eks. æble eller pære), vand af kop
Ammes og puttes til middagslur omkring kl 13, sover her 1-1½ time
Eftermiddag 15-16: Ammes og posernapper igen måske bare en ½ times tid mellem 16.30-17.
Aften 18: Her kan du begynde med grøntsagsmos, når det går godt med grøden, vand af kop. Indtil da amning
Puttes til natten 19.30-20 med amning
Sen aften 23: Amning
Nat: Evt. amning x 1 (denne kan som regel undværes efter 6 måneders alderen, hvis han ellers er ammet som ovenfor beskrevet og er begyndt med lidt skemad)
Jeg tænker at denne plan og struktur over dagen vil hjælpe jer begge lidt videre på vej.
Noget helt andet er at du skriver at du er alene med ham.. er det fordi hans far er på arbejde i øjeblikket, eller handler det om et brud imellem jer forældre? Jeg spørger fordi det naturligvis også påvirker jeres lille dreng, hvis der er sket noget imellem jer. Den uro bliver han naturligvis 'smittet' af.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og tusind tak for dine pæne ord til mig:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske