Svar: Mad cirkus
14. september 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev og dejligt at høre fra jer igen og at det går så godt med Asger:o)
Du har fuldstændig ret i at han er inde i en 'klynkeperiode' og det du oplever hører alderen til. De næste par måneder vil du se meget mere temperament og selvbestemmelse, hvor han på en gang forsøger at frigøre sig lidt og vil ting selv, men hvor han samtidig bliver utroligt frustreret fordi der stadig er så meget han endnu ikke mestrer.
Det lyder som om at Asger nu brager igennem selvstændighedsfasen og det giver sig også udtryk i maden og til måltiderne:o)
8,5 kg og 69 cm synes jeg lyder fint og det vigtigste er at han følger sine kurve. Det er naturligt at han i øjeblikket, hvor han også begynder at kravle og bruge sig selv mere fysisk forbruger lidt mere energi og måske derfor vil stagnere lidt i vægt.. det ser man tit og det er ikke noget du som udgangspunkt skal gå i panik over. Det du skal fokusere på er at det fortsat skal være rart at spise og du skal udnytte den nysgerrighed Asger har og derfor tilbyde ham så meget forskelligt som overhovedet muligt. Så skal du holde fokus på at lidt er bedre end ingenting og forsøge ikke at gøre et stort nummer ud af måltiderne og det at han lukker munden sammen.
Der er ingen tvivl om at han nu bliver mere og mere bevidst om at det at lukke munden for maden gør noget ved dig/ved jer forældre, at han får en reaktion og en særlig opmærksomhed, når han har denne adfærd og det der jo skønt at blive centrum formiddagsbordet. Derfor er det meget vigtigt at I så vidt muligt forsøger at give ham lidt med ske og når dette så ikke dur, så lad ham få lidt hapsere at sidde med selv. Det der glider ind glider ind og bliver der kun leget med maden, så er han færdig med at spise. Han spiser jo tilsyneladende godt om morgenen og også om aftenen, så det er jo ikke sådan at han slet ikke spiser.
Det er en rigtig god idé at give ham rester fra aftensmaden til frokost, da han godt kan lide sin aftensmad. Han får ca 500ml mme dagligt og det er rigtig fint, det dækker fint hans behov og jeres plan for dagen ser helt fin og alderssvarende ud. I kan ikke gøre så meget andet end I gør, tilbyde som nu og så må I gå ud fra at han tager, når han har behov og at han har en naturlig evne til at regulere sit behov.
Du kan prøve at bage nogle boller, f.eks. havregrynsboller som han kan sidde med selv.
En opskrift på havregrynsboller er her:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Så mine vise ord idag er at det er en udviklingsfase I skal igennem og det er et par svære måneder lige nu. Det vigtigste er at I tager det helt stille og roligt, jo mere rolige I er, jo mere afslappet I er omkring mad og madindtag, jo mere afslappet og rolig bliver Asger også.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske