Svar: Skal jeg stadig koge vandet til flakserne? - 5 mdr.
14. september 2007
Alder:
5 mdr.
Kære TBS
Det bedste man kan gøre er altid at koge vandet og nedkøle det til passende temperatur inden modermælkserstatningspulveret kommes i. Alternativt at koge vand og have kogt vand stående parat i flasker, som man så kan opvarme og komme pulveret i lige inden flasken skal gives.
Med den alder din dreng har nu, må han dog gerne få vand direkte fra hanen og der må således også godt bruges vand direkte fra hanen, når du laver erstatning. Det vil dog så være hensigtsmæssigt at du tager koldt vand fra hanen, luner det i mikrobølgeovn så det har rette temperatur og derefter kommer pulveret ikke. Modermælkserstatningspulver kan være lidt svært at opløse i koldt vand.
Du skal vurdere ud fra hvordan din drengs mave reagerer på det, hvis du i en periode oplever at han har lidt maveproblemer, så er det en god idé at gå tilbage til det kogte vand. Børn som er født før tid, børn med medfødte immundefekter og børn med lav fødselsvægt bør generelt få modermælkserstatning lavet med kogt vand.
At bruge kogt vand nedsætter generelt risikoen for bakteriel forurening. Hvis der er tale om at din dreng udelukkende lever af modermælkserstatning, så vil det således fortsat være godt at koge hans vand til flasker, da det er en stor mængde mælk han så får den vej. Drejer det sig om slurke af en kop, så er vand direkte fra hanen helt fint. Men som sagt er det en individuel vurdering og du må godt lave modermælkserstatning med koldt vand fra hanen uden at det er kogt først.
Fortsat held og lykke med ham og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske