Brev:
Mad og Søvn - 9 mdr.
14. september 2007
Alder:
9 mdr.
Mad og Søvn - 9 mdr.
Kære Helen
Det er jo en herlig ting, at man sådan kan skrive til dig og få input til hverdagens store og små spørgsmål. Jeg har løbende læst en del andre indlæg omkring diverse emner, men har alligevel behov for at få direkte input til vores hverdag på nuværende tidspunkt.
Min lille datter, Asta, på 9 måneder lever meget af modermælkserstatning (ca. 800-1000 ml om dagen). For at give dig lidt historie først, så kan jeg sige, at jeg så småt begyndte med skemad fra 5 mdrs alderen og holdt helt op med at amme, da Asta var 6½ måned. Asta begyndte i vuggestue omkring denne tid og udviste ikke den store interesse mere for amningen, så det blev i højere grad en 'kamp' at holde produktionen i gang.
Asta har egentlig altid vist interesse for skemaden, men det er efter hånden sjældent, at hun ønsker det vilde hjemme. Hun spiser heldigvis lidt grød i vuggestuen til frokost, men ellers ikke meget. Jeg kan jo godt selv se, at hun nok får alt for meget mælk til egentlig at være sulten, men jeg vil meget gerne have input til hvordan jeg lige skal få ændret disse ting på bedste vis - hvis du altså mener, at de skal ændres.
Hverdag for Asta (cirka tidspunkter)
6:00 Flaske (200 ml) (tidligere har Asta fået tilbudt grød her hver morgen, men har aldrig ønsket noget - med enkelte undtagelser)
9:00 Flaske, når hun lægges til at sove
11:30 Frokost med de andre/grød med lidt frugtmos ovenpå & vand
14:30 Flaske - igen før hun bliver lagt
17:30 Tilbudt grød, hvor hun tit kun vil have meget få mundfulde. Her prøver jeg tit at give hende noget af det jeg spiser - kogte kartofler, grønsager, fisk og lidt kød, brød, frugt, ost etc. Det ender dog som regel bare med, at Asta er totalt smurt ind i mad og leger bare med tingene, hvilket hun selvfølgelig skal have lov til - men der ryger altså meget lidt ned i maven :-) Jeg følger som regel denne aftenseance op med en flaske, da Asta stadig udviser tegn på at være sulten.
19:30-20:00 Flaske igen - lige inden hun lægges
Jeg tilbyder som regel 'rigtig' mad før flasken (rigtig mad = alt andet end modermælkserstatning), men har også haft den overbevisning, at Asta selvfølgelig skal have noget at spise og i sidste ende også det hun gerne vil have. Jeg er dog holdt op med at tilbyde hende alt for mange ting efter hinanden, da jeg egentlig ikke tror, at det hjælper hele situationen. Det ender dog så bare med, at hun får meget mælk i løbet af dagen, så hun har gode babyringe og er generelt glad og tilfreds.
Asta trives, men jeg mener jo at have læst, at hun får lige lovlig meget mælk i hendes alder. Jeg har prøvet vælling om aftenen, men det er Asta på ingen måde interesseret i. Det skal også lige siges, at Asta generelt er mere interesseret i at spise, når hun får det af andre end mig, så det er nok i højere grad underholdning end egentlig sult, der præger processen.
Det andet punkt er, at Asta sover ret uroligt for tiden og jeg gør meget ud af at give hende fysisk nærhed i løbet af natten - altså lige at have hende i mine arme, når hun vågner. Asta udviser nemlig meget få tegn på separationsangst, men om natten giver hun mig store knuser, når jeg tager hende op for lige at nusse hende i søvn igen.
Lidt historie: Asta er ellers rigtig god at lægge om aftenen. Hun får sin flaske - får desværre børstet tænder efter badet - altså før hun får dagens sidste flaske, da hun tit bliver ret ked af det - er stadig ikke vild med at få børstet tænder, som hun vel at mærke lige får fået - og så lægger jeg hende med de vante puttedyr og de vante sange. Som regel falder hun meget hurtigt i søvn.
Jeg er dog for tiden inde hos hende (i eget værelse) 3-6 gange om natten (efter jeg selv er gået i seng) og har tænkt, at lidt mere ordentlig mad nok også ville have positiv indvirkning på denne side af tingene. Jeg har tidligere gjort mere ud af, at Asta skulle falde i søvn selv, men fordi vi er i denne fase, hvor mange børn oplever denne separationsangst, så har jeg slækket lidt på disse ting - og så har jeg nok, efter jeg selv er startet på arbejde, ikke det samme overskud. Jeg er også alene med Asta, så der er ikke rigtig andre, som jeg kan sætte til nattetjansen :-)
Jeg er blevet begavet med en skøn lille pige, der som regel er glad og tilfreds. Jeg tror dog, at det er ved at være på tide, at jeg reagerer lidt på alt den mælk. Hvis du skulle have gode ideer til, hvordan man får introduceret tandbørstning på nænsom vis, så er de også meget velkommen. Jeg har tidligere givet hende en tandbørste, som hun ikke rigtig var interesseret i. Det kunne dog være jeg skulle introducere en ny 'lege tandbørste'.
På forhånd tak for dit indspark og en virkelig god hjemmeside.
Venlig hilsen
Astas mor