Svar: Mad og Søvn - 9 mdr.
14. september 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Astas mor
Det lyder bestemt som om at du har dig en rigtig dejlig og skøn pige der. Det er helt fint at du i den periode, hvor du har skulle starte arbejde og Asta har skulle vende sig til vuggestuen, har givet hende flaske og på den måde fået hverdagen til at fungere bedst muligt.
Men situationen er nu en anden, Asta er blevet det ældre og det er en bjørnetjeneste at give hende så meget flaske. Det er uhyre vigtigt at hun nu kommer igang med at spise meget mere rigtig mad og netop nu, med den alder hun er, er det vigtigt. Det forebygger kræsenhed at få hende til at spise familiemad nu, venter du meget længere bliver hun lagt mere selektiv og det kan blive svært at få hende til at spise særlig meget andet end mælk. Børn som drikker mere mælk end de spiser egentlig mad kalder man for mælkedrankere... :o)
Det vil være passende at du giver hende flaske 3 gange dagligt på nuværende tidspunkt, det svarer til ca 600ml, hvis hun tager 200 hver gang. Spiser hun mindre nogle gange er det helt fint, bare hun får 500ml så er det rigtig fint.
Jeg vil foreslå dig at bibeholde flaske morgen, aften og sen aften, men om dagen skal hun ikke længere have flaske, men rigtig mad. Hun skal have vand at drikke af kop, ikke mælk. Og i stedet for flaske om eftermiddagen skal hun have en portion tykmælk, yoghurt eller lignende.
Det er rigtigt at det er problematisk med tandbørstningen i forhold til flaskegivning, men det må komme i anden række lige nu. For mig at se er det vigtigere at få Asta til at spise mere rigtig mad og få hendes flaskeindtag skruet betydeligt ned, da det har betydning for hendes trivsel og videre udvikling.
Du skal altså nu sætte meget mere skrue på maden og virkelig tilbyde Asta familiemad, naturligvis i en konsistens, som hun kan klare. Hun skal have mad i stykker og mad som hun kan sidde med selv, men hun skal også stadig have mad med ske, så hun bliver mæt.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 6:00: Flaske
Formiddag 9:00: ½ bolle med smør, stykker af ost, ½ banan eller anden frugt, vand af kop.
Puttes til middagslur uden flaske, det kan de gøre i vuggestuen.
Frokost 11:30-12.00: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, grøntsagsmos med kød eller fisk ved siden af, tilbehør fra aftensmaden, det kan være små stykker frikadelle alm. eller fiskedeller, goddt kogte pastaskruer og lignende. Hvis I f.eks. har fået lasagne, laks, medister eller noget andet en aften og der er lidt tilbage, så må hun også meget gerne få det. Vand af kop
Puttes til middagslur ca kl. 13.30 og igen uden flaske, det kan de gøre i vuggestuen og ellers må du køre hende en tur i stedet.
Eftermiddag 15-16: En lille portion tykmælk, A38, yoghurt naturelmed lidt frugtmos, rugbrødsdrys eller ½ banan og en ½ bolle med smør at sidde og gnave i.
Aften 18: Familiemad og det vil sige grøntsager, kød, fisk, ris, pasta, sovs af forskellig slags. Grøntsagsmos kan sagtens være kartoffel most med lidt sovs, brun sovs, bearnise eller hvad I nu får, pasta med kødsovs, kartoffelmos og millionbøf, boller i karry, frikadelle med stuvet hvidkål eller flødekartofler, kartoffelbåde, bagt kartoffel med lidt dressing, tit kan børn godt lidt de lidt gammeldagsretter, som smager af noget. Det er vigtigt at give hende moset mad med en ske og samtidig mad som hun selv kan sidde med. Vand af kop og som dessert kan hun få lidt frugtgrød med mælk på.
Flaske til natten kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske
Nat: Sove, evt. vand, hvis overhovedet noget.
Jeg er ret sikker på at hvis du får skruet gevaldigt ned for flaskerne og sørger for at Asta ikke længere drikker mælk i løbet af dagen, så vil hun få lyst og plads i maven til anden mad og vil også komme mere af dette i munden end at sidde og tørre det ud og klemme det mellem fingrene.
Når hun bliver 10 måneder så vil det være relevant at skærer den helt sene aftenflaske væk så hun altså der kun får 2 flasker i døgnet. Det vil give hende de 400ml som hun har behov for, for at være dækket ind i forhold til jern. Hun har ikke behov for andet, da hun også vil spise yoghurt, ost, sovs osv. ved siden af.
Der er ingen grund til at give hende vælling, hun skal have rigtig mad! Hvis du en dag synes det ville være lækkert med en portion sushi eller andet, som ikke er for Asta, så er det helt okay at du køber en portion mad på glas til hende. Her skal du så vælge en type, der passer til hendes alder. Igen skal du fokusere på at hun nu skal spise noget der er alderssvarende, fordi hun nu har en alder, hvor hun har behov for andet en mælk.
Sovevaner, separationsangst, tandbørstning osv. har ikke umiddelbart noget med hendes mad og mælkeindtag at gøre. Disse ting er naturligvis også vigtige og helt relevant at du oplever og tænker over, men lige nu skal du fokusere på at få ændret jeres vane omkring flaske og modermælkserstatning. Det kan godt være det bliver hårdt et par dage, men det er vigtigt at hun nu begynder at få meget mere sufficient kost:o)
Håber dette er det indspark du havde behov for:o) Rigtig meget held og lykke og fortsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske