Brev:
Spørgsmål om søvn - 10 mdr.
14. september 2007
Alder:
10 mdr.
Spørgsmål om søvn - 10 mdr.
Jeg har nogle spørgsmål som primært handler om søvn – både i forhold til at putte om aftenen og i forhold til opvågninger om natten.
Vores dreng er svær at få til at sove selv om aftenen. Han falder i søvn med hovedet på vores skulder efter at være blevet vugget/båret rundt til han sover, og derefter lægger vi ham så ned i sengen. Nogle gange kan vi godt lægge ham ned i sengen lige før han sover, hvor han så bare triller om på siden og nærmest sover videre eller falder i dyb søvn. Vi kan dog også risikere at skulle igennem den procedure tre gange, før han ikke protesterer og vil op igen. Her på det sidste er han så begyndt nogle gange at vågne efter 5 minutter i sengen og vil op igen.
Vi er godt klar over, at det bedste er, at vi lærer ham at falde i søvn selv, og vi har også læst utrolig mange gode råd om godnathistorier, synge sange, holde i hånden og stryge ham over ryggen i sengen. Problemet er, at alle disse råd lader til at tage udgangspunkt i, at barnet måske nok klynker eller græder lidt, men ellers er til at berolige. Vores dreng begynder imidlertid at storskrige, spænde fuldstændig op og gå helt i selvsving, så snart han bliver lagt i sengen for at sove (eller hvis vi forsøger at lægge ham ned igen, når han er vågnet efter 5 minutter). At få kontakt med ham for at berolige ham på den ene eller den anden måde er ret umuligt.
Vi har prøvet enkelte gange at lade ham blive i sengen og græde (vi har været hos ham, og ladet ham at vi var der), både fordi det ikke hjalp at tage ham op og trøste ham, og også nogle aftener i træk for at se, om ikke han kunne falde til ro selv. Disse gange har han skreget i 30-60 minutter, før han faldt så meget til ro, at det havde en effekt at holde om ham i sengen og synge ham til ro og i søvn.
Med til historien hører, at han fik dræn i ørerne, da han var 7 måneder efter nogle måneder med mange og lange vågne perioder om aftenen og natten (hvor vi ikke prøvede at lægge ham). Vi har for en måned siden fået tjekket hans ører igen for at være sikre på, at drænene stadig virker, så der burde ikke være fysiske problemer.
Til dels tror vi, at problemerne med at sove er opstået i denne periode, hvor han ikke har haft gode erfaringer med at sove. Spørgsmålet er bare, hvordan vi ændrer det? Faktisk vægrer han sig så meget ved at komme i seng, at selv om vi vugger ham, så skal han også der gennem nogle minutter, hvor han i vores arme protesterer mod at sove, før han falder til ro. Og dette er begyndt også at være tilfældet, når han vågner om natten.
Vores spørgsmål til dig er, om det er i orden at lade et storskrigende barn ligge i sin seng i så lang tid mhp at lære det at sove selv (vi vil selvfølgelig være omkring ham og forsøge at berolige ham)? Og hvis vi gør det, hvor lang tid vil der så gå, før det hjælper? Vi er indstillet på at prøve at stå skrigeriet igennem (selv om det er hårdt), hvis det kan hjælpe, og hvis vi ved, det er OK at gøre.
Om natten vågner han også nogle gange, og næste spørgsmål til dig er, om vi kan gøre noget ved det? Han vågner typisk 3-5 gange inkl. ved 4-5-tiden, hvor han bliver ammet. Efter en lang periode hvor han faldt til ro ved at få lidt vand og derefter bare sov videre, så er han nu begyndt også at tage nogle gevaldige skrigeture i løbet af natten, hvor han nærmest ikke er til at komme i kontakt med. Typisk en gang pr. nat.
Vi er godt klar over, at han lige nu er i en periode udviklingsmæssigt med meget uro, og vi forventer heller ikke, at han sover igennem, men nogle lidt mere rolige nætter ville vi gerne have. Vi er efterhånden ret udmattede efter mange måneder med meget natteroderi – selv om det absolut er bedre nu end da han var ørebarn.
Han bliver lagt til at sove ved 20-20.30-tiden, og han sover ca. til 7.30. I løbet af dagen sover han en lur på ca. 2 timer. Jeg ammer ham to gange i døgnet, ved 4-5-tiden om morgenen og sidst på eftermiddagen, når jeg kommer fra arbejde. Aftenamningen sluttede for en måned siden, da han ofte faldt i søvn, mens jeg ammede ham, og derefter sov ekstra uroligt. Jeg startede på arbejde for en måned siden, og nu har hans far orlov indtil november, hvor han starter i dagpleje.
Han trives fint i øvrigt og virker glad og harmonisk om dagen. Han spiser godt i løbet af dagen, og ofte får han også en lille portion grød umiddelbart før sengetid, så vi tror ikke, at søvnproblemerne skyldes sult.
Jeg håber du kan give os nogle bud på, hvordan vi kan gribe situationen an på en måde, som i længden er god for vores dreng.
Venlig hilsen
Mette