Svar: Afviser flasken igen
14. september 2007
Alder:
5 mdr.
Kære K
Jeg synes umiddelbart ikke at 600-700ml lyder helt tosset, når man tænker på at din datter også er begyndt med lidt skemad nu. Det er jo i hvert fald betydeligt bedre end de 300-400ml som hun tidligere tog.
Måske er hun parat til at få skemad to gange dagligt og det må du gerne give hende, så kan du forsøge med lidt grøntsagsmos også, så hun får grød og grøntsagsmos. Naturligvis lave det med modermælkserstatning, så hun får lidt ekstra mme den vej, men samtidig acceptere at hun nu også gerne vil lidt noget andet end flasken.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til middagslur ca kl. 13 med en flaske
Eftermiddag 16-16.30: Flaske og powernapper herefter lidt
Aften 18: Grøntsagsmos lavet med mme, prøv med mos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash.. hvad du nu selv får en aften. Vand af kop
Puttes til natten 19.30-20 med en flaske
Sen aften 23-24: Flaske
Nat: Evt. flaske
Det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne forsøge at køre efter denne plan og forsøge med lidt mere faste tider for skemad, flaskegivning og søvn. Det er frustrerende for jer begge hvis du hele tiden forsøger med flasken og hun bare ikke vil, så bliver I begge kede af det. Da hun er glad og tilsyneladende i øvrigt virker til at være okay, så må du forsøge at slappe af. Hendes indtag er nok til at sikre hendes jernbehov og når hun samtidig kan få skemad nu og også drikke lidt vand af kop, så er det okay.
Hun har en alder, hvor hun også gerne vil snakke lidt mere og hun bliver frustreret hvis hun hele tiden får stukket en flaske i munden. Børn der bliver ammet gør ofte også det at de pludselig slipper og ligger og pludrer i stedet, de vil så meget andet og det skal der også være plads til.
Så træk lige vejret dybt og tag det helt roligt. Det skal nok gå alt sammen:o) Knus herfra og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske