Brev:
Natteroderi og meget urolige nætter
14. september 2007
Alder:
7 mdr.
Natteroderi og meget urolige nætter
Kære Helen
Vores dreng på 7 mdr, har den sidste 1½ måned haft nogle meget urolige nætter, og vi er godt nok ved at være lidt trætte, så vi har brug for nogle gode konkrete råd.
Hvordan får vi igen vores rolige nætter??
Vi er begyndt på følgende, vi har lagt en masse sutter ned i hans seng, med det håb at han selv kan tage en sut, vi flytter ham ind i hans eget værelse i weekenden og håber at det måske kan give lidt, vi er begyndt at give ham mellemmåltider, er lige begyndt på de små rugbrøds bidder. Han får ikke noget mad om natten og har faktisk ikke fået det meget længe. Han spiser godt, han startede på grød og mos, da han var knap 5 mdr.
Han er en aktiv lille dreng hvor der gerne må ske noget, og vil også meget gerne have selskab. Han er begyndt på noget der ligner kravleri og er rigtig god til at komme rundt selv. Han står meget gerne på alle 4 og gynger frem og tilbage når han står stille, og det samme gælder jo også om natten, han vender sig hele tiden eller taber sutten og det resultere i at vi er oppe 4-6 gange om natten for enten at vende ham eller give ham sutten.
En del gange vågner han helt op midt om natten og ligger og pludre og vil meget gerne op og lege, det kan så tage alt fra 10 min til over en time. Vi lader ham som regel ligge i hans egen seng, de gange hvor vi tager ham op til os, så tror han først at han skal lege, også bliver han ked af det og meget hurtigt såen overtræt agtig. Han har ellers været rigtig god til at sove om natten og vi har ikke haft de store problemer før nu
Det skal siges at når han vågner eller giver lyd fra sig, så er det næsten aldrig gråd. Når han finder ud af at han har tabt sutten, så kommer der en utilfreds lyd eller når han opdager at han ligger på maven. Vi har overvejet og har prøvet det et par få gange, at lade vær med at rejse os så snart den utilfredse lyd kommer, i håb om at han bare falder i søvn igen, men vi har selv været så trætte så vi ikke lige har orket ”kampen” og så har vi givet ham sutten.
Skal vi tage den kamp – syntes du?
Mikkel´s dag ser sådan ud.
06-07 havregrød
09-0930 et stykke frugt rugbrød eller en halv riskiks. Mælk ca. 100 ml hvis han ikke spiser så meget. (Nyt Måltid)
10-1130 formiddagslur (det svinger meget hvor længe den er men for det meste 1½-2 timer
12.30-1330 frokost hvor han for det meste for øllebrød med lidt frugt til (planen er at han skal have rugbrød der når han har vænnet sig til det, vi øver nu)
15.00- flaske ca. 120 ml
1500-16.30 eftermiddagslur 1-1½ time
1630 lidt frugt med yogurt eller lidt brød
18.00 aftensmad kartoffelmos, ris eller pasta med kød og grønsager/ dessert lidt frugtmos.
1930 flaske på ca. 180 ml også bliver han puttet.
Han sover ca. kl. 20.00, og i det store hele har vi ikke de store problemer med at ligge ham om aftenen. Der ligger han og leger med sine klude og bamse og vender rundt i hele sengen, og går ind og kigger til ham og vender ham og til sidst falder han i søvn, det tager normalt 10-20 min.
Vi har hele tiden holdt os til at det jo nok bare er en periode, og at det nok skal gå over igen, men den periode er bare ufattelig lang nu, syntes vi, og tankerne flyver rundt, er der noget galt med ham, hvad gør vi forkert, og vi syntes ikke at andre vi kender, kender til de problemer eller også glemmer man dem bare.
Vi trænger bare til lidt overskud, så vi håber du kan hjælpe os lidt. Håber at jeg har fået det beskrevet godt nok, så du kan danne dig et billede af, hvordan vores nætter er i øjeblikket.
Mange hilsner fra
Trine