Svar: Natteroderi og meget urolige nætter
14. september 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Trine
Der er bestemt ikke noget galt med jeres lille dreng. Mikkel er helt fin og alderssvarende, måske endda lidt forud for sin tid:o) Især omkring 9 måneders alderen begynder mange børn at ligge og rokke frem og tilbage i sengen om natten, nogen endda så voldsomt at de ligger og slår hovedet ind i sengen.
Da Mikkel er begyndt at kravle om dagen er det helt naturligt at han også øver sig om natten og at I derfor allerede nu oplever disse ting med ham... men andre oplever det først lidt senere..sådan er børn så forskellige og derfor skal man passe på med at sammenligne:o)
Der er rigtig mange gode ting i det du fortæller. For det første at jeres dreng ikke spiser om natten og at han spiser godt i løbet af dagen.
Det er rigtig fint at han også nu har sutter og kan øve sig i at finde dem selv.
Det er super at han ikke vågner og er ked af det, men ofte bare ligger og pludrer og underholder sig selv lidt og det er fint at lade ham ligge og ikke tage ham over til jer. Netop fordi han jo ikke er ked af det og det forvirrer ham, hvis I tager ham op, for så tror han at der skal underholdes. Det er således fint at forsøge at lade ham selv falde i søvn uden at han får kontakt fra jer.
Med hensyn til hans lure i løbet af dagen, så lyder det som om at det kan svinge lidt hvor meget han sover. Fornemmer I at der er en sammehæng imellem hvor meget han er vågen om natten og hvor meget han sover om dagen? Tingene hænger jo ofte sammen..
I princippet skal børn ikke vækkes, men have lov til at sove når de er trætte, men det skal jo ikke være på bekostning af at de så er vågne om natten i stedet... derfor må man nogle gange gå ind og vurdere på hvor meget børnene sover samlet set og vurdere hvorvidt man skal forsøge at ændre på deres rytme.
Det kan handle både om mængden af søvn, men det kan også handle om tiderne de sover på.
De fleste børn vil have behov for to lure dagligt i alt mellem 3-4 timer, om natten vil de så sove 10-11 timer og sammenlagt altså have behov for mellem 14-15 timers søvn, når de har Mikkels alder.
Mikkel sover om aftenen fra kl. 20 til næste morgen kl. 6-7 Dette ialt altså mellem 10-11 timer, som er passende for hans alder. Om dagen sover han ofte mellem 2½-3½ timer, hvilket også stemmer fint overens med hans behov; så godt så langt, men han sover dog meget sent tænker jeg umiddelbart.
Måske ville det derfor være muligt at putte ham til middagslur lidt før han sover nu og at dette ville kunne give jer en ændring om aftenen/natten.. kunne han f.eks. bliver puttet en time før f.eks. kl. 14? Det kan godt betyde at hans søvnrytme generelt vil ændre sig lidt. Han lyder dog til at falde i fint i søvn både dag og aften.
Derfor tænker jeg at hos jer drejer det sig hovedsageligt om hans udvikling og det stadie han er på. Han øver sig motorisk, bruger sig selv rigtig meget og har derfor en stor fysisk uro. Det er derfor nødvendigt at hjælpe ham med at finde fysisk ro nogle gange og her er det nødvendigt at I hjælper ham med at blive lagt ned igen, får dynen om sig og kommer videre i søvnen.
At han vågner op og pludrer, fortæller lidt om alt det dejlige der sker i hverdagen er normalt og okay, så længe han i øvrigt trives og ikke er ked af det. Det er fint at have ham på eget værelse, så I ikke bliver forstyrret af det og som regel vil barnet selv finde roen igen efter lidt tid. Pludren er således ikke noget I behøver reagere på om natten, hvor gråd naturligvis er noget I skal reagere på.
Perioden varer normalt mellem 7-10 måneder, men børn kan jo ikke puttes i kasser og 'det normale' har vide rammer. Det er dog en periode, som I også selv er inde på og forhåbentlig har mine tanker her givet jer lidt mere ro:o) Det er ikke noget galt og I gør ikke noget forkert, tværtimod.
Så keep up the spirit, selvom det er hårdt og så må I skiftes til at være på:o)
Håber I kan bruge mine tanker, rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske