Svar: Mad, amning og andre spørgsmål
14. september 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Julie
Velkommen til min side:o) Jeg kan godt forstå du bliver forvirret over at der er så forskellige retningslinier alt efter hvilket land man befinder sig i. Du lyder dog god til at lytte til din egen intuition og det er rigtig godt.
Du har fuldstændig ret i at man i DK ikke anbefaler at trække forhuden tilbage på drengebørn. Det er sådan at de fleste drenge på et tidspunkt i alderen 3-6 år vil være i stand til dette og her komme og meddele "se hvad jeg kan" og når de kan det, så er det relevant at man så begynder at instruere dem i hvordan de så skal vaske sig, når de er i bad. Indtil da skal man ikke begynde at trække i forhuden, hvis man gør det, kan det medføre rifter og netop give infektion.
Med hensyn til mad, så er det naturligvis helt rigtigt at Sebastian i følge dansk stadard burde være igang med familiemaden og ikke længere babymad. Men sådan er det så ikke hvor I bor og det vigtigste må jo trods alt være at han spiser og får hvad han har behov for af næringsstoffer osv.
Nu er der jo forskel på babymad og jeg kender desværre ikke Gerber, men jeg kan se på Gerber.com at udvalget er stort og varieret efter børns alder. Det er således muligt at købe lidt grovere mos med kød eller fisk, lasagne, spaghetti og lignende på glas og jeg tænker at det vil være helt relevant at det du køber til din dreng er de produkter som henvender sig til de større børn. Med den alder han har nu, må han spise stort set alt, så det du skal se på er altså konsistensen og vælge mad, som er grovere og i stykker.
Sammen med den industrielle mad, som han jo godt kan lide, må du så prøve at give ham lidt af jeres mad. Det vil sige at hvis du køber et glas med f.eks. ris og grøntsager, så giver du ham nogle af jeres ris og bruger maden fra glas som en sovs der kommes over. Hvis du giver ham spaghetti fra glas, så giver du ham nogle af jeres pastaskruer sammen med, hvis du giver ham en ren grøntsagsret fra glas så serverer du stykker af kød eller fisk ved siden af, kartoffelbåde og lignene som han skal spise med fingrene eller en gaffel.
Du skal altså for at få ham over på mere familiemad give ham begge dele, så han både får noget af det som han godt kan lide og som let glider ned og så han samtidig også for noget han skal arbejde med i munden og hvor han skal bruge sig selv, når han spiser.
Det er vigtigt at du ikke bare kører ham over på familiemad, da han så ikke bliver mæt nok og det vil naturligvis gøre at han søger brystet mere. For at give ham lyst til at spise mere rigtig mad er det jo også vigtigt at han ikke er fyldt op med mælk:o)
Du vil gerne amme lidt endnu og det er helt okay. Du har dog ret i at det kan være rigtig svært for Sebastian at forstå at han nogle gange kan få lov og andre gange ikke. Han kender jo ikke klokken og det kan sagtens frustrere ham. Der er dog ingen tvivl om at han rent ernæringsmæssigt ikke længere har behov for mælk om natten og hvis I alle skal sove en sammenhængende nattesøvn, så er du nødt til at stoppe med at amme hele natten igennem.
En blid overgang kunne måske være amning når han skal puttes og evt. sen aften inden du selv går i seng, så er du helt sikker på at han ikke behøver yderligere før næste morgen, hvor I så må stå op og få en portion grød.
Når man ammer så meget som du gør, så sker der det at mælken næsten kan virke som speed.. istedet for at få ham til at sove om natten, så får det ham altså til at vågne hyppigere op. Samtidig skal hans mave arbejde med at nedbryde al den mælk og det giver uro i tarmsystemet og dermed uro i hele kroppen. Og han sover rigtig skidt.
Det vil være en god idé at han bliver flyttet på eget værelse og det vil være godt, hvis far kan tage over, så du ikke ammer. Det bliver sandsynligvis nogle lidt hårde nætter, fordi han jo ikke er vandt til at sove uden brystet, men trygheden kan far ligeså godt give som du kan - det eneste far ikke kan er at amme.
Hvis Sebastian bliver helt ulykkelig over ikke at få brystet, så kan det være nødvendigt at du giver ham det, men i givet fald skal du sørge for at han ikke fylder sig med mælk. Han trøstes og falder til ro og så fjerne du brystet igen og igen og igen og igen. Så han stille og roligt lærer at sove uden. I stedet for brystet må du så berolige ham ved at vugge ham blidt, når han ligger ved siden af dig, kærtegne ham, give ham en hånd at holde i så han til sidst kan nøjes med dine kærtegn og helt undvære brystet.
Lad far forsøge i første omgang og lad Sebastian sove i eget værelse til at begynde med, hvis det så ikke du og han ender i jeres seng, så forsøg ovenstående og når han så atter er rolig og sover, så flyt ham tilbage i hans seng, så han hele tiden lærer at det er der han sover nu. Der er ingen tvivl om at I alle sikkert vil sove betydeligt bedre, hvis I ligger i hver jeres seng.
Da I lige nu står for at skulle flytte, så kan det godt virke voldsomt at starte på egetværelse og derfor kan det være en god idé at du starter med at putte ham i hans egen seng i soveværelset, så han lærer at sove i sengen inden han flytter værelse. Du må prøve at vurdere, hvad det bedste er for jer.
Sebastian er ved at have en alder nu hvor han begynder at forstå at noget er slut. I slår ud med hænderne og siger slut, det gør I når bogen slutter, når mælkekartonen er tom osv. og sådan er det også med amningen sig "nej, slut" og så må du aflede ham, give ham noget andet. Han kan få en kop vand, han kan få et stykke frugt eller et stykke agurk, leg med ham, syng for ham, dans med ham, give ham fysisk kontakt på anden måde, masser ham lidt osv. Så han får et alternativ til brystet.
Det er rigtigt at det godt kan blive lidt hårdt om eftermiddagen, men du bliver sandsynligvis også overrasket over hvor let det faktisk kan gå og hvor hurtigt han måske glemmer brystet.
Da du jo ammer rigtig meget, så har du sandsynligvis en ret stor mælkemængde og derfor vil din krop ikke kunne klare at du pludselig går ned til to amninger. Det vil derfor være rigtig fornuftigt at du stille og roligt trapper ned. Det vil sige at du hen over måske 3-4 dage går fra alle de amninger du har nu til at amme tidlig morgen, eftermiddag, til natten og sen aften. Til at amme morgen, aften og sen aften. Til at amme aften og sen aften for tilsidst kun at amme aften.
Det er en proces hvor både du og Sebastian kan følge med og du skal tage det stille og roligt, men naturligvis være bevidst om ikke bare at lægge til hele tiden, men at aflede og give ham noget andet.
At han vågner om natter hænger ud over mælkeindtaget også sammen med at han er i en alder nu, hvor han i takt med hans motoriske udvikling, oplever mere og derfor drømmer mere. Det er helt normalt.
En plan for dagen kunne se således ud:
(Tidlig morgen 06: Amning - denne fjernes på sigt)
Morgen 7.30: Grød, evt. med frugtmos, mælk af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Brød i stykker (det du spiser) og ved siden af Gerber, som passer til ham aldersmæssigt. Vand af kop
Puttes til middagslur 13
Eftermiddag 15-16: Her gives en portion tykmælk eller lignende med frugtmos, lidt friske bær eller lignende, ½ bolle med smør, vand af kop. (amning, denne fjernes på sigt)
Sen eftermiddag 17: En lille tallerken med lidt forskelligt grønt, det kan være lidt kogte majs, ærter, gulerod, det kan være rød peberfrugt, avokado eller lignende.
Aften 18.30: Aftensmad, som er Gerber, men ved siden af mad som det I spiser, så du stille og roligt får det blandet. Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert. Du kan også købe en Gerber dessert til en gang imellem. Mælk af kop.
Puttes til natten med amning ca kl. 20
(Sen aften 23-24: Amning, denne god fordi den sikrer dig at han ikke behøver mælk om natten og det kan derfor gøre det lidt lettere for dig at være standhaftig, men denne amning forsvinder også tilsidst)
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske