Brev:
Grønt og frugt til stædig gut
14. september 2007
Alder:
10 mdr.
Grønt og frugt til stædig gut
Hej Helen!
Min dejlige dreng Gustav 10 1/2 mdr gammel nu, er en rigtig lille stædig selvstændig fyr!!
Gennem rigtig lang tid har det været en kamp, at få ham til at spise både til morgen og aften. Til gengæld har han altid skovlet ind til frokost med den største madglæde. Jeg har været meget frustreret og meget ked af, at hans måltider tit er endt i et værre cirkusshow for at få ham til at åbne munden. Jeg elsker at lave mad og har måske derfor følt mig endnu mere afvist af min lille stædige mus og givetvis fokuseret meget på måltidsproblemerne.
Jeg stoppede med at amme for en lille måned siden - og Gustav har gennem de sidste mdr kun fået bryst morgen og aften. Så mælken kan ikke have fyldt meget i det samlede madindtag.
Heldigvis er det som om situationen så småt er ved at ændre sig. Morgenmaden bliver glædeligt taget imod. Men hans aftensmåltiderne er altså noget underligt noget. I lang tid ville han kun spise, det han selv kunne putte i munden.
Interessen får at proppe alt i munden er tydelig dalet. Den sidste uge har han dog kunnet mades med ske igen. DEJLIGT at aftensmaden pludselig ikke behøver at vare 1 time længere og dejligt, at vi alle synes, at det er rart at spise sammen.
MEN en ting kan jeg bare ikke få i ham: Grøntsager hverken kogte eller "rå". Avocado er heldigvis oftest stadig et hit, gulerødder gnasker han i men spytter det meste ud - oliven er det store hit lige for tiden. Jeg tilbyder ham grønsager hver dag - og min mand og mig prøver også at spise mange forskellige grønsager. Men det er bare ikke nogen succesoplevelse for ham. Kartofler har jeg helt opgivet at give ham. Alle verdens spændende varianter bliver spyttet ud ALTID!!!!
I ren desperation har jeg serveret de dersens færdigglas med moste grønsager - han har aldrig ville spise færdigmad før - men nu pludselig spiser han fra glas..... Han har tygget rugbrød siden han var 6 mdr, har 4 tænder og har ellers ingen problemer med at tygge kød og lign. På den ene side har jeg det vildt dårligt med at servere "glasmad" for ham, men på den anden side er det vel bedre end ingen grønsager.
Det samme gør sig gældende for frugt- indtil for 1 1/2 måned siden elskede han frisk frugt i stykker. Nu er det babymos på glas....
Hvad synes du, skal jeg lade ham spise babyglasmad og være tålmodig indtil vanerne ændrer sig igen ???
Gustav mangler næppe noget vejer knap 10,5 kg og måler 80 cm. Han er stadig dagen lang et stort smil og sover godt om natten. Er dog lige startet vuggestue som naturligt nok har ændret hans rytme lidt.
Han spiser forresten heller ikke frugt/grønt i vuggestuen.
Du kan sikkert fornemme at kostindtaget fylder rigtig meget i min ellers så fantastisk dejlige hverdag med min søn. Jeg vil jo bare gerne gøre det så rigtig og sundt som muligt for ham !!!
Lige et tillægsspørgsmål. Hans morgenmadsgrød bliver stadig lavet på MME - skal det ændres til sødmælk eller kan MME produkterne bibeholdes til han er over 1 år.
Tak for en dejlig og inspirerende brevkasse - jeg har kunnet bruge mange af de andre råd i mange forskellige sammenhæng.
På forhånd tak for svaret.
Med venlig hilsen
Bettina