Svar: Grønt og frugt til stædig gut
14. september 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Bettina
Det du fortæller omkring Gustav er helt normalt. Netop i 9-10 måneders alderen begynder mange børn at lukke munden for maden og tager ikke længere naturligt alt i munden. De udviser generelt meget mere vilje og selvbestemmelse og netop det at lukke munden for skeen er jo den bedste måde at markere sig på.
Du kan tvinge en ble på ham, du kan tvinge ham til at få jakke og trøje på, få ret sit hår osv. men du kan ikke tvinge ham til at spise. Lykkes det endelig at få maden i munden, så kan du ikke tvinge ham til at synke, men kan risikere at det hele spyttes ud igen. Det at lukke munden er altså en rigtig god måde for barnet at vise selvstændighed på og det bedste man kan gøre er at tage det stille og roligt og netop ikke begynde at fokusere for meget på maden og madintaget.
Det er enormt vigtigt at servere forskelligt, så der hele tiden er forskellige smagsoplevelser og at give mad med ske men også mad som han selv kan sidde med. Jo mere han får lov til selv at forsøge sig jo bedre. Han er så bevidst nu at han godt ved at det gør noget ved dig, når han kniber munden sammen. Måske disker du op med noget andet, måske begynder du at made ham så han ikke behøver gøre noget selv, måske begynder du at lege flyvemaskine... der er mange ting man kan begynde at gøre og en ting er helt sikker - Gustav bliver centrum for middagsbordet og det kan jo være ret skønt.
Så prøv at lade være med at fokusere for meget på måltidsproblemerne, giv ham forskelligt og endelig også noget han selv kan sidde med og giv ham madro... :o)
Med hensyn til grøntsagsmos, så er det jo sådan set udmærket i en overgang at forsøge med lidt mad fra glas, da han som du også selv skriver, så får nogle grøntsager. Det er efter min mening fint nok. Det er dog en god idé at du stille og roligt også begynder at tilbyde ham jeres mad og det vil sige at han ved siden af et glas med grøntsagmos tilbydes frikadelle i små stykker, at han ved siden af en risret tilbydes nogle af jeres kogte ris, at han ved siden af et glas med spaghetti og kødsovs tilbydes kogte pastaskruer osv. Og stille og roligt bliver jeres mad så hovedingrediensen og det som er lidt mere spændende.
Grøntsagsmos kan med fordel bruges som smørbart pålæg. Du kan igen bruge mos fra glas, men du kan også bruge hjemmelavet grøntsagsmos og det må gerne være med lidt krydderi. Du kan lave ærtemos eller mos af forskellige grøntsager og det kan smøres på brød. Avokadomos kan mange børn også rigtig godt lide.
Mange børn bryder sig faktisk ikke om kartoffel, når de er små så det er helt fint at du undlader dette og du kan sagtens lave grøntsagsmos uden kartoffel. Og ellers er det et spørgmål om at forsøge en gang imellem, når I får kartoffel, som jo netop kan serveres på mange måder, - mos, bagt i ovnen, kartoffelbåde, kogte osv. Og med en gang brun sovs eller lignende, så vil mange børn gerne have kartofler igen på et tidspunkt:o)
Med hensyn til frugt, så lyder det som om at han er blevet lidt doven, når han foretrækker frugtmos. Det er igen okay i en periode, men jeg synes dog fortsat at I skal give ham frisk frugt og bær. Det er vigtigt at han bruger sine kæber og forsøger at tygge sig lidt igennem tingene og ikke bare får lov til at gabe op og synke...:o)
Med hensyn til sødmælk og produkter med mme, så bør han i princippet ikke få babyprodukter længere og slet ikke når han bliver et år. Her skal han spise rigtig hjemmelavet grød som så f.eks. er havregrød med letmælk. Hvis du stadig har noget mme tilbage, så kan du naturligvis bruge det op, men du behøver således ikke købe nyt når han er blevet et år. Børn der trives og har fin vægt og højde bør tilbydes letmælk i alderen 1-3 år. Indtil da er sødmælk og mme fint. Sålænge han er under 12 måneder bør han fortsat få mindst 400ml mme daglig og hvis ikke han gør det, så skal han have jerntilskud.
Håber jeg er kommet igennem det hele og at du er hjulpet lidt videre på vej. Der er i øvrigt en kogebogsforfatter der hedder Annabel Karmel, måske du kan finde lidt inspiration i hendes opskrifter til små børn:o) Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske