Brev:
Hvornår lærer man sit barn at falde i søvn selv?
15. september 2007
Alder:
5 mdr.
Hvornår lærer man sit barn at falde i søvn selv?
Hej igen igen!
Denne gang vil jeg gerne vide, hvad din holdning er til hvornår og hvordan man lærer sit barn at falde i søvn selv?
Efter en ret hård tredje måned går det rigtig godt med søvn, amning og en smule skemad. Den lille mand får nu grød om eftermiddagen, falder hurtigt i søvn ved mit bryst ved syv-tiden, skal ammes en gang om natten og vågner så omkring seks, hvorefter han godt gider at ligge og putte, synge eller læse en lille bog til syv, så nu har jeg rigtig meget overskud. Han skal heller ikke skiftes om natten mere :-)
Jeg spekulerer dog stadig meget over, hvornår og hvordan vi kan få far mere ind i billedet om aftenen? Det vil han meget gerne, og jeg syntes også det er lidt skidt, at det er mig der er søvn-eksperten.
I min mødregruppe er der mange, der er meget glade for "God nat og sov godt"- metoden". Den er der nogle, der har brugt fra børnene var 3 måneder, og de er næsten alle i gang med at stoppe natamningen og lægge dem ind på egne værelser ... De fortæller også, at det gør, at far kan putte og at børnene sover igennem.
Jeg er nok ovre i den helt anden boldgade, for jeg har ham stående lige ved siden af sengen, og hiver ham bare over når han vågner om natten, og om han så er sulten eller bare har brug for at ligge ved mit bryst, det skelner jeg ikke imellem. Men indsovningen kunne jeg altså godt se det smarte i, at far også kunne hjælpe til med, og på sigt vil jeg da gerne kunne putte ham ved at kunne læse en lille bog osv.
Men altså hvornår og hvordan griber man det an på den blideste måde, tak?! Jeg har prøvet at lægge ham ned om dagen, mens han er på grænsen til at sove ind, men det bliver han ret forvirret over og ret vågen af. Det ville også betyde, at jeg skulle slutte amningen, for han sutter nemlig kraftigt til et lille stykke tid efter han har lukket sine øjne. Skal jeg hellere bare vente til jeg er ved at være færdig med at amme med at forsøge?
Jeg har overvejet at give ham flaske om aftenen, men jeg har simpelthen bare lyst til at tage brysterne frem, hvis jeg giver ham en, og syntes kun det er relevant, hvis han begynder at blive så urolig igen, at jeg skal aflastes.