Svar: Hvornår lærer man sit barn at falde i søvn selv?
15. september 2007
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Der er mange forskellige holdninger til det at lære barnet at falde i søvn selv og på det punkt er forældre (og også fagpersonale) meget forskellige. Jeg vil dog meget gerne dele mine holdninger med dig og så må du vurdere, hvad du tænker om det i forhold til måden mødrene i mødregruppen griber tingene an på...
At falde i søvn i favnen på sin mor giver barnet rigtig mange beroligende ting - bevægelse, duft, berøring, lyde og man ved at netop det at være i fysisk kontakt - hud mod hud - er med til at regulere barnets krop- og hjernefunktion. Det påvirker stofskiftet, temperaturen, hormonerne, enzymproduktion, hjerterytme, åndedræt osv. at ligge hud mod hud med sin baby.
Det at blive berørt, altså få fysisk kontakt er med til at barnet producerer oxytocin og opioider, som får barnet til at føle sig tryg og får barnet til at slappe af. En baby er ikke i stand til at berolige sig selv, men har behov for at en voksen hjælper det med berøring. Der er undersøgelser som viser at jo mere berøring et barn får, jo mere rolig bliver det som voksen og jo bedre vil det være til at klare evt. stresstilstande både når det vokser op og som voksen.
Når børn græder, når de lægges for sig selv, så er det fordi de kalder på deres forældre. De har brug for at forældrene er der og beroliger dem og hjælper dem med at finde roen og føle sig trygge ved at skulle sove. Et barn der græder ulykkeligt skal ikke lades alene heller ikke i få minutter. At ligge og græde uden at blive hørt og uden at der bliver reageret på det gør at barnet bliver stresset. En desperat kalden der ikke bliver reageret på virker - barnet holder tilsidst op med at græde. Men barnet holder ikke op fordi det har lært at mor og far sidder inde i stuen og at det derfor roligt kan lægge sig til at sove. Barnet holder op fordi det ikke bliver hørt, det nytter ikke noget.
Så ja, "God nat og sov godt" virker og der er også nogle gode afsnit i bogen omkring vigtigheden af faste rutiner og genkendelighed. Men jeg er ikke tilhænger af at man går fra sit barn og hele tiden forlænger tiden selvom barnet græder. Og i bogen står også at man ikke må røre sit barn, man må ikke synge for sit barn, man må ikke holde i hånd, ikke stryge over håret osv... det kan jeg slet ikke forlige mig med. Det virker, men det er ikke sundt for barnet.
Dermed ikke sagt at man ikke kan forsøge at lære barnet at sove i sin egen seng, det kan man godt. Det er bare enormt vigtigt at man er bevidst om de signaler barnet sender og derfor hvornår man forsøger sig. Nogle børn er utroligt gode til at blive puttet, ligge lidt og falde i søvn og andre børn kan slet ikke falde i søvn hvis de er alene. Ligesåvel som de fleste forældre er forskellige og gør sig forskellige tanker om opdragelse, ligesåvel er børnene jo forskellige og har behov for forskellig måde at tingene gøres på - det oplever man især, når man får flere børn:o)
Da duft og berøring og lyd er vigtige elementer for barnet og giver ro og tryghed, så er det ofte en god idé med en sutteklud som dufter lidt af mor. Det kan være en klud du sover med en nat, så den dufter af dig og lidt af mælk. En klud ved ansigtet sammen med en sut giver berøring og nærhed ved ansigtet lidt ligesom brystet gør og hvis den så samtidig dufter lidt af dig, så er det rigtig godt. Lyden er din stemme, det er rigtig godt at indføre en fast måde at sige nogle ting på - det kan være "sååå" eller "syyyy", det kan være en monoton sang som synges igen og igen. Mors stemme kender barnet bedst, men far kan også putte med en klud og en sut og en fast lyd eller sang.
Det at blive ammet inden man skal sove er dejligt for de fleste børn og for ikke altid at amme barnet i søvn, så kan man en gang imellem forsøge at stoppe amningen lige inden barnet falder helt i søvn. Vejen til at kunne falde i søvn i sin egen seng er ved at opleve at man puttes i egen seng. Hvis man først er faldet i søvn i favn og så vågner op og opdager at man ligger et nyt sted, så bliver de fleste børn bange og græder og så starter man forfra igen. Det er derfor rigtig vigtigt at barnet lige når at opleve at det flyttes fra favn og ned i egen seng eller i barnevogn.
Barnevogn og lift er ofte et godt sted at blive puttet på grund af kalechen som skærmer og hjælper barnet med at finde roen. Sengen kan også gøres hyggelig og tryg ved at have en sengerand, en himmel eller lignende, så barnet på den måde er omsluttet og føler sig mere som "liggende i en lille hule".
Når I lægger jeres dreng fra jer, skal det altså være på det tidspunkt, hvor han lige når at opleve at han flyttes til sengen eller barnevognen. Han skal opleve at blive flyttet, men samtidig være træt nok til at sove videre og ikke protestere - det er svært, men det kan lade sig gøre. Det kunne f.eks. være at du ammede og far så derefter overtog, fik jeres dreng til at bøvse og far så puttede ham i egen seng.
Se og lyt til hans vejrtrækning og hans øjne. Giv ham til far, så vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er træt, øjnene er tunge og han virker rigtig putteklar men sover endnu ikke. Lad far gå lidt rund og være den der stille og roligt putter fra favn (han forbindes ikke med mælk) ned i egen seng. Far skal give sut og sutteklud, stå ved siden af sengen, holde hænderne roligt på jeres drengs krop, vugge ham blidt, sige de magiske "syyy", "sååå", synge lidt, dyb monoton stemme (det er fædre bedst til). Fars hænder skal have lidt tyngde på hans lille krop, så han hjælper jeres dreng med at holde fysisk sammen på sig selv, vugge blidt, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Det kræver lidt øvelse og det handler også om at finde det tidspunkt hvor jeres dreng er færdig med at spise ved brystet og egentlig dier fordi han beroliger sig med det og ikke dier for at få mælk. Og som beroligelse kan nogle af de andre ting så komme ind.
Det tager lidt tid og i først omgang er det jo fint, hvis det kan lykkes bare en gang dagligt, så kan det bliver to gange dagligt og tilsidst måske næsten hver gang han skal sove. Der vil også være periode hvor det slet ikke kan lade sig gøre, fordi jeres dreng udviklingsmæssigt bare har behov for meget mere nærhed og det er okay.
Da jeres dreng er 5 måneder nu, så må I gerne forsøge ovenstående allerede nu. Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske