Brev:
Sove i egen seng + på eget værelse
15. september 2007
Alder:
8 mdr.
Sove i egen seng + på eget værelse
Hej Helen,
Første del af projekt 'Sov godt' er vel-overstået: amning om natten. Far tog hende i 4 nætter, hvor hun de første nætter naturligvis græd en del, når hun vågnede - men det aftog så mindre og mindre og efter en uge var hun helt afvendt. Og det var slet ikke så slemt som nogen af os havde forestillet os. SKØNT! (Og faktisk gik der kun 2 yderligere dage inden hun ikke gav 'udtryk' for at ville ammes morgen og aften. Så jeg ammer slet ikke længere - den del af projektet gik også overraskende nemt)
Anden del er så at få hende over i egen seng og på eget værelse. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål:
Hun er nu ca 8½ mdr - og helt bestemt i den fase, som du tit fortæller om, hvor hun, humpende på maven, skal ud og udforske verden, men med jævne mellemrum vender tilbage til mor eller far for lige at sikre sig at vi er der for hende. Det gir sig f.eks. til udtryk om natten, hvor hun, hvis hun vågner, helst skal kunne se os - det er ikke nok med at høre os. Dvs. vi må tænde lyset. (Jeg tænker ihvertfald, at det må skyldes det?).
Vil det være bedst at vente med overgangen til seng/værelse til hun er ovre denne fase? (og hvor lang tid varer sådan en fase typisk?). Vi har pt. ikke noget problem med at hun ligger hos os, nu hvor hun faktisk sover om natten - og venter gerne på det 'rigtige' tidspunkt. Men da jeg stadig må lægge mig sammen med hende, indtil hun sover, vil vi samtidig gerne hen til et sted, hvor vi kan putte hende og gå. (Ved godt at det kræver arbejde)
Når vi går igang, havde jeg egentlig tænkt mig at tage det i tre steps, men ved ikke om det er 'tarveligt' i den sidste ende:
1) at gå i gang med lægge hende i egen seng, mens mor ligger ved siden af.
2) at lægge hende i egen seng men stadig i vores soveværelse, hvor mor så går (men kommer tilbage med max. 3 minutters interval for at trøste/vise jeg er her).
3) at lægge hende i egen seng på eget værelse (samme intervaller). Er det bedst at tage overgangen i to omgange - altså først over i egen seng, og så senere ind på eget værelse? (eller måske at mor sover sammen med hende på eget værelse og så senere over i egen seng??). Argh, der er så mange muligheder, og man vil jo bare så gerne gøre det rigtige for hende. Hvad foreslår du?
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Jette