Svar: Sove i egen seng + på eget værelse
15. september 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Jette
Du har fuldstændig ret, der er så mange muligheder og der findes desværre ikke en bestemt måde at gøre det på. Det du fortæller og de overvejelser du har lyder dog rigtig fint og de 3 steps er bestemt et forsøg værd.
Du har dog ret i at det godt kunne være værd at forsøge at flytte hende til eget værelse lidt før. Det at hun netop nu er igang med at finde ud af at I er der, selvom hun ikke kan se jer, kunne jo godt være positivt netop i forhold til at gå frem og tilbage hos hende. Hele tiden med max 3 minutters interval, også selvom hun ikke græder og denne metode taler for at hun puttes på eget værelse og lærer fra starten at sove der.
Så selvom alt det du skriver lyder godt, så hæler jeg nok mest til sidst løsning, at du starter med at få hende over i hendes egen seng og lære hende at sove der, og derefter flytter hende på eget værelse. Bibeholder samme sengerutine, det foregår bare på hendes værelse og ikke længere i soveværelset.
Og så må du se på hvordan hun reagerer. Hvis hun er ulykkelig og græder hjerteskærende, så må du ikke gå fra hende, men skal blive hos hende. Nogle børn vil hvis man sidder der lægge sig stille og roligt ned at sove i løbet af 10-15 minutter og det er givet rigtig godt ud. Andre børn vil se det at man sidder der som underholdning, vil rejse sig og ligge og pjatte og vil slet ikke kunne finde ud af at der ikke skal leges, men soves og her vil det være bedre at gå til og fra.
Børn er forskellige og det er så vigtigt at I hele vejen igennem forsøger at finde ud af hvad hun har behov for. Det betyder også at I må være fleksible. Nogle aftener vil hun have brug for at du kommer og går, andre aftener at du sidder hos hende, atter andre aftener at du ligger lidt sammen med hende og atter andre aftener er far den bedste til det.
Som udgangspunkt skal hun lære at falde i søvn i sin egen seng og på eget værelse og du skal ikke sove sammen med hende. Det handler om at gøre hende så tryg ved at være der, at hun kan sove der. Ved at være der for hende, når hun har behov for det og ved at gå frem og tilbage når hun har behov for det, så skaber du et trygt sovemiljø og det er det, det hele handler om. Det skal være rart og hyggeligt, det skal være dejligt at falde i søvn i sin seng på sit værelse.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske