Svar: Vil ikke have bondebrød/rugbrød
15. september 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Mor til to
Det du fortæller lyder helt normalt og alderssvarende, både at din dreng ikke rigtig gider rugbrødshapserne, men også at han måske på grund af sin sygdom og også hypermobilitet ikke er så motorisk hurtig som andre børn kan være - han lyder dog ikke til at være bagud på nogen måde.
Det er rigtig fint at du forsøger med rugbrødshapsere, måske han ikke bryder sig om smagen. Kan han lide øllebrød? Måske du kunne prøve at købe et mørkt rugbrød og skære nogle store stammer som du rister i ovnen og så kan han sidde og gnave i sådan en engang i mellem. Hvis det viser sig at det er rugbrødssmagen han ikke kan lide, så er det fint at du køber en anden type brød. Du kan forsøge med noget af Schulstads levebrød, det er fiberholdigt og indeholder ikke hele kerner. Måske han bedre vil kunne lide det.
Du kan også bage nogle boller. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne. Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ed at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bageris. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Det er fint at du forsøger stille og roligt, så skal det nok komme. Mange børn begynder ikke at spise brødhapsere før i 9 måneders alderen.
Det er vigtigt at du ikke kun lader hans måltid være brød, men at du fortsat giver ham grød og mos ved siden af. I takt med at han bliver ældre og bliver bedre til at tygge, så kan lidt kogte grøntsager gives ved siden af brødhapserne, men så længe han ikke kan spise sig mæt i brød skal han fortsat have sin skemad.
Rigtig meget held og lykke fortsat med dem begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske